Vuit dels tretze ministeris del Govern espanyol es neguen a facilitar informació a eldiario.es sobre el repartiment dels diners destinats a les campanyes institucionals de 2012 a 2015, fins al punt de recórrer a la justícia ordinària. El Consell de Transparència va donar la raó al mitjà, però els vuit ministeris portaran la resolució davant l’Audiència Nacional per evitar donar les dades, segons explica eldiario.es.

El procés va arrencar a l’octubre, quan el digital va presentar una bateria de preguntes dirigides als 13 ministeris, a través el Portal de Transparència, sobre les inversions publicitàries realitzades als mitjans, amb l’objectiu d’esbrinar si el repartiment de diners s’havia fet de forma objectiva.

Davant la negativa, eldiario.es va interposar deu reclamacions a través del Consell de Transparència. En van quedar fora els ministeris d’Agricultura (la reclamació es va cursar fora del termini legal), de Justícia (que no va fer cap campanya de publicitat institucional pròpia en el període) i d’Hisenda (que va aportar dades parcials de l’Agència Tributària). El passat març, Transparència va donar la raó al mitjà i va ordenar als deu ministeris a facilitar la informació.

Per esquivar la mesura, vuit dels ministeris han decidit recórrer la resolució de Transparència davant la sala contenciosa administrativa de l’Audiència Nacional, segons explica eldiario.es. Els ministeris que pledejaran són Assumptes Exteriors, Defensa, Foment, Indústria (aleshores era independent), Interior, Presidència, Sanitat i Educació. Per la seva part, Ocupació i Economia no han manifestat les seves intencions, tot i que igualment continuen sense donar la informació requerida.

Els arguments de la negativa

eldiario.es afirma que els diferents ministeris han denegat la seva petició d’informació donant les mateixes raons amb respostes “pràcticament calcades”. Un argument que han ofert per rebutjar la demanda és que la informació està disponible online a l’informe anual de publicitat institucional. El mitjà, però, recorda que el document fa una radiografia global sense especificar els euros destinats a cada mitjà.

Un segon argument dels ministeris és que donar aquesta informació suposaria un “perjudici” per als interessos econòmics i comercials dels mitjans, ja que es revelarien les seves tarifes i com negocien amb les agències. Per al Consell de Transparència, l’interès públic està per sobre dels comercials.

Finalment, els ministeris afirmen que el repartiment de la publicitat institucional està subcontractat a través d’agències privades. Aquí, Transparència recorda que la Direcció General de Comunicació és l’encarregada de revisar com s’han gestionat les campanyes i els diners. A més, eldiario.es assenyala que les agències de mitjans estan obligades a presentar una memòria anual que inclogui les tarifes i el total d’insercions publicitàries.