Fa pocs dies se celebrava la vintena edició del Mercat de l’Audiovisual de Catalunya a Granollers. 20 anys que permeten afirmar que aquesta trobada professional del sector de l’audiovisual català s’ha consolidat com a esdeveniment de referència, cosa ben difícil per a tot allò que no té com a seu Barcelona; tot buscant permanentment el difícil equilibri entre els interessos dels mitjans de proximitat televisius i radiofònics amb els temes d’interès general. De les qüestions més urgents a la reflexió sobre les estratègies a seguir en el futur. Això ja va ser així en els primers anys sota la direcció de Marc Melillas, i de fa temps de la mà de Josep Maria Codina i el seu equip que l’han portat fins avui.

20 anys on han passat moltes coses, tant pel que fa als canvis tecnològics com de protagonistes: la digitalització definitiva del sector en tots els seus àmbits i les seves sinergies amb el món TIC, el nou mapa de les televisions locals amb el trànsit a la TDT, el renovat protagonisme de la ràdio en totes les seves opcions de difusió, les produccions transmèdia… I en aquests anys el mateix MAC s’hi ha anat adaptant, també internament, patint com la resta del sector les greus dificultats financeres en els anys més durs de la crisi.

Parlant d’estratègies i de connectar allò local amb propostes d’àmbit nacional, voldria destacar una de les activitats de l’atapeït programa d’enguany: la taula rodona sobre el Pacte pel territori que està impulsant el Clúster de l’Audiovisual de Catalunya (i no pas perquè hagués tingut la satisfacció d’haver-la moderat!). Una ambiciosa aposta per relligar equipaments i entitats molts distintes existents fora de Barcelona, fruit de la iniciativa municipal, en un o diversos projectes compartits, amb l’audiovisual com a protagonista. La mateixa taula ja expressava aquesta diversitat: des del Citilab de Cornellà de Llobregat o Torre Barrina de l’Hospitalet de Llobregat, fins al Neàpolis de Vilanova i la Geltrú i el Parc Audiovisual de Catalunya de Terrassa. Impulsar i recolzar el talent innovador, atendre la formació, identificar i coordinar els agents més indicats, treballar intensament la internacionalització… són alguns dels eixos del que definiran els projectes que en sorgeixin.

Pensant ja en l’arribada de l’ISE a la Fira de Barcelona el 2021, caldria saber articular programes estables al nostre país que donin continuïtat a l’impacte de la presència anual de la indústria mundial de les tecnologies de l’audiovisual, com representa mSchools en relació al Mobile World Capital.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.