Comunicació 21 ha estat un referent al llarg dels anys per algú a qui sempre li ha interessat com la comunicació i l’empresa periodística afecta les redaccions. Perquè, com ha demostrat el pas del temps, els mitjans no es poden desvincular de les seves propietats, i les polítiques empresarials dels mitjans són política, no són només apostes empresarials.

Durant aquest quart de segle d’existència, el grup editorial ha hagut de sobreviure a canvis en el paradigma de la comunicació, a la irrupció dels digitals i les xarxes socials, a la consolidació del mòbil com a canal de comunicació i, en definitiva, al naixement d’una nova manera d’informar-se. Però també ha hagut de capejar la pitjor crisi econòmica de la història que va arrasar amb editorials, diaris, ràdios i mitjans que no van suportar l’embat, i una pandèmia mundial que ningú creia possible i que va desembocar en la pitjor de les crisis del sector. No obstant, malgrat els esculls que han fet trontollar el vaixell, Comunicació 21 mai s’ha enfonsat; i aquest no és un fet casual, sinó que és fruit del treball de tot el seu equip, que sempre ha lluitat per mantenir la capçalera viva i fer-la créixer.

Com diu el seu editor, la persistència ha estat la matèria primera que ha servit a Comunicació 21 per consolidar-se en l’espai mediàtic català com un referent del país en el sector de la comunicació. I aquesta persistència també ha estat la peça clau per transformar un projecte que va néixer per agrupar i cohesionar el sector de la comunicació en un referent també de periodisme de proximitat, que parla des del territori, al territori i sobre el territori.

“Comunicació 21 ha ajudat a normalitzar l’ús del català als mitjans de comunicació i a tenir referents periodístics i de la  comunicació del país. Ha estat la gran publicació de mèdia de Catalunya durant molts anys, element de referència i consulta”

Un periodisme valent i rigorós que dona veu a minories i col·lectius emmudits sota els grans titulars dels telenotícies i les capçaleres de referència. Perquè, no ens enganyem, la gent vol conèixer el que passa al costat de casa seva, als seus veïns, als seus carrers… I només la informació local, de la qual sou garants, és un valor que cotitza a l’alça al territori, i que és necessària per a la convivència i el progrés dels municipis. Aquest fil invisible de confiança i complicitat entre vosaltres –els periodistes– i la ciutadania és, sens dubte, la clau del vostre èxit, i el que fa que projectes com aquest segueixin creixent any rere any.

Però no voldria deixar passar aquesta efemèride sense felicitar-vos també pel ferm compromís amb la llengua del nostre país. Comunicació 21 ha ajudat a normalitzar l’ús del català als mitjans de comunicació i a tenir referents periodístics i de la comunicació del país. Ha estat la gran publicació de mèdia del país durant molts anys, element de referència i consulta.

Des de l’experiència i la saviesa que us aporten tots aquests anys de vida, us encoratjo a seguir creient durant molts anys més en el bon periodisme, que és absolutament necessari per despertar l’esperit crític de la ciutadania, però sobretot dels joves, hereus del futur.

Oriol Duran, exsecretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat.

Article publicat al número d’hivern 2024 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram