El canal finalista en anglès de l’Agència Catalana de Notícies, Catalan News, estrena aquest dissabte 31 d’octubre del 2020 un nou projecte de podcast setmanal per explicar la realitat catalana al públic anglòfon, tant al resident a Catalunya com a l’exterior. Es titula Filling the Sink, adaptant a l’anglès l’expressió popular catalana ‘De mica en mica, s’omple la pica’; el presentarà Lorcan Doherty, juntament amb l’equip de periodistes de Catalan News comandat per en Guifré Jordan, i estarà disponible a les principals plataformes de podcast, com Spotify, Google Podcast i Apple Podcast, a més del portal www.catalanews.com.

El podcast és un format de consum a l’alça que l’ACN, atenta a les tendències tecnològiques i de consum, adopta amb el propòsit de maximitzar l’aposta per la internacionalització informativa i arribar de forma àgil i amb totes les eines d’innovació disponibles a nou públic potencial. De fet, Filling the Sink és ara mateix l’únic podcast en actiu sobre el nostre país en anglès. Plantem, així, una nova llavor com a canal públic d’informació de Catalunya i continguts també en anglès per projectar amb veu i personalitat pròpies la realitat social, cultural, política i econòmica del país a l’exterior, amb tot el context necessari i els criteris de rigor periodístic i pluralitat propis de l’ACN, sense intermediaris, des d’una òptica autocentrada però amb vocació global.

L’estrena del podcast coincideix amb el llançament el 2010, just enguany fa 10 anys, de la Catalan News Agency, l’embrió de l’ara renovat i reforçat canal multimèdia Catalan News. Una aposta estratègica de llarg recorregut que, una dècada enrere, omplia un buit en la informació sobre Catalunya en anglès aportant tots els elements de context necessaris per a la comprensió de la realitat plural catalana. Perquè no és sinó amb rigor periodístic i pluralitat que l’ACN i Catalan News han esdevingut referents de solvència i credibilitat inqüestionable, principal capital a preservar per a una agència nacional de notícies que vol parlar de tu a tu amb els principals referents periodístics mundials. Per a un país que busca un lloc en l’escena global, és fonamental tenir una eina de comunicació amb veu pròpia al món.

10 anys després podem afirmar amb les dades a la mà que catalannews.com s’ha consolidat com una eina innovadora, ambiciosa i útil, i és ja un referent de contrast imprescindible per a la projecció i divulgació de la realitat del país a l’exterior. Una eina que entenem especialment necessària quan Catalunya ha estat i és sovint centre dels focus mediàtics també de l’exterior. Especialment en etapes convulses com l’actual, com ho demostren les dades, amb creixements de l’audiència els últims mesos de l’ordre del 600%, i citacions i col·laboracions cada cop més habituals en els principals mitjans de comunicació internacionals. Justament, les dades analítiques ens demostren que, els últims temps, el portal catalannews.com ha esdevingut el mitjà de referència per a part de la comunitat estrangera resident a Catalunya que no domina ni el català ni el castellà. Especialment des de l’inici de la crisi de la Covid-19, en què hi ha hagut un creixement exponencial del trànsit per la gran demanda informativa al voltant de l’evolució de la pandèmia i les mesures governamentals per combatre-la. Refermem així la vocació de servei públic de l’ACN i Catalan News.

Fonament estratègic de futur

Alineada amb la vocació internacional de la societat i l’economia catalanes, en l’actual etapa l’ACN s’ha proposat entre les prioritats estratègiques l’impuls de Catalan News, l’únic canal públic d’informació sobre Catalunya en anglès. Així, el podcast Filling the Sink se suma a l’informatiu audiovisual diari Catalan News in 100 Seconds –disponible via xarxes socials i a catalannews.com– i a l’acció aprofitant les potencialitats de les xarxes socials per fer arribar de forma segmentada la informació a un públic estranger, ja sigui resident a Catalunya o a fora, interessat en l’actualitat catalana. Reforcem, doncs, la voluntat de projecció exterior de l’ACN, com a un dels quatre fonaments estratègics de l’Agència, al costat de la vocació de servei públic plural, l’ambició periodística nacional i la proximitat territorial.

Marc Colomer, director de l’Agència Catalana de Notícies.