Amb motiu del seu desè aniversari, l’associació basca Tokikom, que aglutina 76 mitjans de comunicació local en eusquera i té la seu social a Bilbao, ha organitzat unes jornades de periodisme de proximitat a finals d’aquest mes. Porten per títol Els mitjans de comunicació teixint el futur, amb el suport de la Diputació Foral de Biscaia, l’Ajuntament de Getxo, el Govern Basc i el Govern de Navarra.

L’acte central d’aquest aniversari està organitzat sota tres premisses, encarades totes cap al futur: reflexió, reivindicació i celebració. Pel que fa a la reflexió, posen sobre la taula tres grans temes: el primer és la importància dels mitjans de comunicació de proximitat en la construcció de la democràcia social.

Un altre punt d’atenció serà el periodisme i la digitalització, on es presentarien les possibilitats i els reptes de les eines d’intel·ligència artificial aplicables al periodisme local. Tot això sense oblidar el periodisme i el lleure.

Com segurament recordarà el lector, no fa pas massa, dues associacions catalanes de mitjans de proximitat, l’AMIC i l’ACPC, també van celebrar els seus aniversaris, 25 i 40 anys, respectivament. I també van obrir el seu aparador intentant preveure cap on caminen els professionals de la comunicació d’aquest important sector, cosa que també fa l’associació basca de referència de mitjans de proximitat, Hekimen, i el seu Observatori de la Comunicació, on hi són les universitats del país germà.

Tant a Euskadi com a Catalunya es posa en evidència que el futur dels mitjans continua girant cap als avenços digitals per a l’entreteniment, les notícies i els negocis, la qual cosa ben segur es tradueix en grans oportunitats per a les empreses de mitjans locals. El Butlletí de l’AMIC publicava el mes passat un interessant estudi del Pew Research Center en el qual s’especifica que la indústria dels mitjans digitals continua creixent, amb prop del 86% dels adults consumint algunes de les seves notícies en línia. Com a conseqüència, a mesura que l’audiència dels mitjans en línia creix, també ho fa el nombre de plataformes. Per a les editores, doncs, mantenir una presència en línia que els permeti comunicar-se eficaçment amb el seu públic és fonamental.

A mesura que els especialistes amb un títol de comunicació miren endavant, hi ha àrees clau de creixement que, probablement, donaran forma a les carreres de comunicació del futur, essent els mitjans de proximitat un laboratori de proves on els gestors de xarxes socials, els gestors de mitjans digitals, els estrategs de contingut i els especialistes en comunicació sovint se centrin en l’execució d’estratègies de comunicació mitjançant mitjans digitals, com ara missatges de xarxes socials, publicacions de blogs, pàgines de destinació, vídeos i molt més. L’escola de la premsa local elevada a un grau superior.

De les dades facilitades per les dues associacions de premsa de proximitat catalanes, sabem que, de mica en mica, els mitjans digitals dominen la manera com els lectors reben i comparteixen informació. Així, estan prenent forma influències clau que, probablement, afectaran el futur del sector. La innovació és la nova norma pel que fa als mitjans, i és probable que aquesta tendència canviï a mesura que mirem els futurs conceptes de comunicació, sobretot local. Les xarxes socials, la publicitat digital i l’augment de l’accés a internet a través de diversos dispositius han donat forma a les tendències actuals dels mitjans.

Prenguem nota: entre l’AMIC i l’ACPC sumen uns 500 mitjans digitals que, conjuntament, freguen els 16 milions d’usuaris únics mensuals! És cap aquí on caminen els professionals de la comunicació, i els editors no tan sols no són l’excepció, sinó que perfilen millor, són més fiables i, per tant, generen fidelitat i nous lectors a les seves capçaleres.

Preveiem també que, en general, el futur dels mitjans digitals evolucionarà a mesura que apareguin noves eines, els consumidors facin noves demandes, i millorin la qualitat i l’accessibilitat de les tecnologies. L’auge del vídeo mòbil, la realitat virtual, la realitat augmentada i l’ús més refinat de l’anàlisi de dades influiran en el futur dels mitjans digitals. En aquests quatre inputs de vital importància és on, per ara, la comunicació de proximitat és més feble, conseqüència de la seva dèbil estructura empresarial.

Jornades professionals, congressos, seminaris, xerrades amb especialistes i la complicitat de les universitats de la Xarxa Vives amb els mitjans de proximitat abocaran els editors a seguir l’auge dels moviments socials, l’escrutini de xarxes socials i el poder dels influencers del territori. Així, a mesura que els estudiants i els professionals actuals del sector considerin el futur dels mitjans de proximitat, és evident que les noves innovacions tecnològiques oferiran noves oportunitats de negoci i de promoció periodística dels seus redactors, sostenibles sempre que tinguin el suport econòmic del govern com a sector estratègic.

El màrqueting de vídeo mòbil pot oferir grans recompenses per a les empreses de comunicació de proximitat. L’estudi de les dades que oferien l’AMIC i l’ACPC en els seus aniversaris proporcionen informació clau. I si s’hi aprofundeix i s’obren ulls i orelles a altres països, faran que el negoci –si se’n pot dir així– sigui més competitiu. L’exploració contínua de tecnologies emergents com la realitat virtual, la tangibilitat augmentarà la manera com els humans interactuem amb el paisatge digital. Un tren en marxa en el qual cal ser-hi dins.

Els editors de proximitat ja consideren el seu propi futur als mitjans i han descobert la necessitat de disposar d’un títol de comunicació en línia a la redacció que els ajudi a preparar-se per a les innovacions emocionants que vindran una rere l’altra, recaptant una comprensió de les plataformes emergents i de xarxes socials, l’anàlisi de dades, la comunicació visual, la creació de contingut i més enllà. Les experiències ja hi són, les tenim aquí, a Catalunya mateix. Cal contagiar-les abraçant tot el que ens poden donar les universitats catalanes, si aquestes creuen en el periodisme local i comarcal, com ho van fer tot just entrar en el segon mil·lenni.

Si analitzem cap on caminen els professionals de la comunicació de proximitat, veurem que és extremadament positiva l’acció que van duent a terme les associacions catalanes i basques d’aquest sector, cap a la professionalització dels associats que s’hi aixopluguen i l’esperit d’avançar fermament cap a un millor present i un competitiu futur de la mà de les noves tecnologies. L’entusiasme per abraçar la tecnologia nova i d’avantguarda els farà arribar més i millor a un públic jove que afermarà l’avenir d’aquests mitjans “de casa”. Com a tall d’exemple del que aquí queda dit, transcric el punt número nou dels objectius de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació: “Analitzar les tendències internacionals i els nous camins de futur per als mitjans d’informació i fomentar la innovació entre els editors de mitjans de proximitat, temàtics i generalistes”. Aquest és el camí.

Estanis Alcover i Martí, periodista i consultor de comunicació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram