D’un any ençà, han anat coneixent-se diferents enquestes i estudis que assenyalen una pèrdua de l’ús social del català per part dels joves, tant en la seves activitats presencials com en les seves interaccions digitals. Per a gent com jo, que vivim des de sempre en una població de l’àrea metropolitana de Barcelona, no ens calen aquests estudis per saber on som des de fa molt de temps. Els motius són diversos, i només n’apunto dos: el mite urbà de l’escola en català a comarques com la meva i la greu irresponsabilitat nacional d’haver condemnat el canal Super3 a la indigència pressupostària. Recordem que fa deu anys es va decidir tancar el 3XL, i que la suma de les dues decisions va condemnar tota una generació a quasi no tenir referents audiovisuals en català.

Davant del llum groc d’avís que no anem bé, que no anem gens bé, es poden adoptar dues posicions: la queixa i el lament estèril, o reaccionar per revertir la situació. Feliçment, han anat sorgint diversos projectes, nascuts de la iniciativa ciutadana, d’entitats diverses o del sector institucional que, resumint-ho molt, treballen en dues qüestions claus i complementàries: oferir continguts molt atractius i de qualitat en català, i dinamitzar el seu ús a les xarxes socials, pensant especialment en la incorporació de més i més joves que creïn continguts en la nostra llengua.

Començo per dos concursos amb les dates d’inscripció encara obertes. El primer és l’AMIC-Directes, que proposa als alumnes de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà crear contingut audiovisual a través de Twitch o YouTube, realitzat per un equip de tres a cinc joves. Amb ja quasi 600 inscrits, el termini d’inscripció finalitza el pròxim 2 de desembre. Diversos creadors joves com Laia Gufolove, Gal·la Martí, Norman López, Elia Periwinkle, Simmer Valenciana, Berti, Devid, Albert Roig o l’equip del Racó del Manga estan col·laborant amb aquest ambiciós concurs que celebrarà la seva final l’any vinent.

El segon incorpora també la llengua occitana i, per tant, l’aranès. Es tracta del Concurs Joventut Llengües impulsat per l’Euroregió Pirineus Mediterrània, que busca iniciatives juvenils a les xarxes socials que fomentin l’ús del català i l’occità per reconèixer el valor i la qualitat de les propostes que generen un impacte positiu sobre aquestes llengües en la societat, influeixen en la manera percebre-les, i en promouen el coneixement, la presència i l’ús. El termini finalitza el 8 de desembre i s’hi poden presentar joves de 16 a 30 anys de forma individual, col·lectius informals o entitats vinculades als territoris de l’Euroregió; és a dir, Occitània, Illes Balears o Catalunya.

Dos concursos que se sumen a les dinàmiques, ben positives, que estan trencant la tendència que els continguts creats per joves i les seves converses a les xarxes socials tinguin el castellà o l’anglès com a idiomes referents: des del projecte La Fera, que va organitzar un multitudinari Aplek de joves creadors a finals de juliol a Barcelona; fins a la trobada de LaTroca, celebrada a Palma el mes d’octubre impulsada pels governs balear, valencià i català; passant pel recent CreaFest de Manresa, o el proper saló del gaming SAGA, que agafa el relleu del Barcelona Games World i NiceOne Barcelona, per orientar l’esdeveniment als videojocs, els eSports i les seves retransmissions en català.

Finalitzarem l’any amb dos fets estratègics: la posada en marxa del nou SX3 i les noves propostes de la CCMA per als joves, com la nova sèrie D_rap dedicada a música urbana en català, i que algunes de les grans plataformes audiovisuals en línia estiguin doblant al català noves produccions.

La situació no és fàcil, però elements com els que hem comentat ens fan creure que el català pot guanyar posicions. I les ha de guanyar.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.