Poc abans del tombant de segle, quan ens havien dit que cauria absolutament tot, va aparèixer Comunicació 21 en format paper, com la coneixem avui. Poc s’imaginava aleshores un jove i valent David Centol –l’editor de la casa– que aquell projecte embrionari no només acabaria convertint-se en una capçalera de referència del sector de la comunicació, sinó que, a més, eixamplaria el Grup amb un ventall de temàtics.

Comunicació 21 va néixer sent testimoni de la revolució digital i tecnològica d’un sector que començava a tocar sostre després d’una dècada dels 90 efervescent en tots els sentits i quan una enèsima crisi econòmica posava en entredit el model de negoci. Malgrat tot, Centol i Comunicació 21 han continuat amb pas ferm, sobretot amb una visió periodística i empresarial privilegiades.

25 anys després, la capçalera mare –Comunicació 21– compta amb un ventall de temàtics que complementen la funció comunicativa del projecte i que, cadascun d’ells, ha sabut trobar un nínxol especialitzat. Cultura 21, que aquest 2024 compleix 18 anys; Exterior.cat, el portal que explica què fa Catalunya al món des de fa 6 anys i clarament de referència en la informació de la Catalunya Exterior, i Espai.Mèdia, el primer diari dedicat íntegrament a la informació de la incipient indústria espacial catalana i a la transformació digital des de fa dos anys i mig.

Aprofito l’avinentesa per fer un incís breu sobre Exterior.cat, un portal que vam impulsar fa sis anys mentre jo vivia als Estats Units i que va cobrir un buit existent en el sector comunicatiu català. Fins aleshores, no hi havia cap capçalera especialitzada en la Catalunya Exterior, que avui aplega més de mig milió de catalans i catalanes arreu del món.

“Comunicació 21 va néixer sent testimoni de la revolució digital i tecnològica d’un sector que començava a tocar sostre després d’una dècada dels noranta efervescent”

Avui el ventall de temàtics del Grup Comunicació 21 té molts reptes: des de potenciar el salt a l’audiovisual fins a continuar fent créixer les diverses comunitats de lectors que s’han generat en cada capçalera. No perdem l’ambició de ser-ne molts més, però no a qualsevol preu. Volem continuar endavant des del rigor i reivindicant el periodisme de qualitat. Avui les capçaleres temàtiques tenen cada cop més múscul, gràcies a l’esforç d’un equip cohesionat.

Durant 25 anys, el Grup Comunicació21 ha anat fent apostes decidides mentre l’editor David Centol ha demostrat una gran capacitat de resistència, especialment en temps en què el periodisme viu encadenat en una crisi permanent. De portes enfora, moltes vegades l’editor s’ha sentit sol, però la perseverança l’ha fet arribat fins aquí. Amb la il·lusió intacta del primer dia, de portes endins ja hem començat a remar per als 25 següents.

Quim Miró, director editorial de les publicacions temàtiques del Grup Comunicació 21.

Article publicat al número d’hivern 2024 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram