Començo l’article felicitant tot l’equip de Comunicació 21, que aquest 2024 arriba als 25 anys d’existència. I això, en una època en què el món del periodisme i la comunicació en general han passat per diferents crisis, l’econòmica del 2008 i la del covid del 2020, per posar-ne només dos exemples, és una molt bona notícia.

I és que al llarg d’aquests 25 anys, el portal s’ha convertit en una eina de referència en l’àmbit de la comunicació, i no només local, tot i que aquest és un dels principals eixos de Comunicació 21. I a més, ha arribat a aquest nivell no només per la informació, sinó també per les entrevistes a personatges clau del moment i també per activitats que s’organitzen per debatre i parlar d’aquells aspectes que són rellevants. Per exemple, les que es fan a l’Espai Línia, on he tingut ocasió de participar. I ser capaç d’agrupar sota una mateixa marca informació, reflexió i debat té molt mèrit. Ho demostren el més de mig milió d’usuaris únics i de visites que va tenir l’octubre de 2023 segons les dades de l’OJD.

Com tants i tants professionals del sector de la comunicació del país, els meus inicis es van produir en mitjans de comunicació locals, en mitjans de proximitat. I les onze capçaleres digitals que té aquest portal en l’àmbit de Barcelona ciutat i les nou que té en diferents àmbits geogràfics de la demarcació, demostren la bona salut d’aquest grup. Perquè la informació local ha anat recuperant els últims anys el protagonisme que crec que en alguns moments havia passat a un segon pla. Això no només es produeix a casa nostra, sinó que és un efecte mundial. Des dels Estats Units fins a Europa, les capçaleres de mitjans locals i les notícies de l’àmbit més proper interessen. I molt. I això no va en detriment de l’interès per la informació que anomenem general. Ens interessa saber què passa al barri i a la ciutat on vivim i a on treballem. I l’aposta clara que ha fet al llarg dels anys Comunicació 21 és per felicitar-nos-en, amb la vintena de capçaleres locals que abans comentava.

“Una eina útil per als periodistes i comunicadors feta amb els nivells d’exigència, credibilitat i rigorositat que requereix la professió”

També és destacable, i aquí m’acosto a l’àmbit que més toca al Col·legi de Periodistes de Catalunya, el portal estricte de Comunicació 21, específic per a tots els que ens dediquem al món la comunicació. Amb notícies, amb entrevistes i amb anàlisis de tot allò que ens afecta. Un portal específic molt necessari i fet també amb els nivells d’exigència, credibilitat i rigor que requereixen el periodisme i la comunicació.

I també ens hem de felicitar per això.

Des del Col·legi de Periodistes de Catalunya, que és l’entitat de referència del periodisme i la comunicació del país, amb prop de 4.300 col·legiades i col·legiats, defensem que la nostra feina s’ha de fer sobre la base dels criteris que nosaltres mateixos vam elaborar el 1992, amb el Codi Deontològic, i pel compliment del qual vetlla el Consell de la Informació de Catalunya, creat cinc anys després. Només d’aquesta manera garantim a la ciutadania que tota aquella informació que rep està ben feta i ben treballada, i que no ha de patir per la seva credibilitat. Tenim al davant reptes molt importants, com ara arraconar les mentides, les fake news, i garantir que la intel·ligència artificial no afecti en negatiu la nostra feina. És un repte on tots estem alineats o ens hem d’alinear: els periodistes, els comunicadors, les empreses de mitjans de comunicació, la societat i les administracions públiques. Perquè serà la manera que ens permetrà protegir la societat i la democràcia. Estic segur que podrem comptar amb Comunicació 21 en aquests reptes tan importants que tenen el periodisme i la comunicació al país. Ho ha fet al llarg dels 25 anys d’història i no tinc cap dubte que ho continuarà fent en els anys que té al davant i que afronta amb la bona salut que té el portal. 25 anys apassionants explicats des d’aquí. I ens n’esperen molts més!

Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Article publicat al número d’hivern 2024 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram