Fa 25 anys, el 1999, tots parlàvem del canvi de segle. De com canviaria el món; de les revolucions que ens esperaven al tombant del mil·lenni. També en el nostre sector. Era tot just quan estava a punt d’explotar la primera bombolla digital. Fa 25 anys el Col·legi, aleshores només de la Publicitat i les Relacions Públiques, feia mesos que havia començat a caminar. Tot just hem celebrat el nostre 25è aniversari.

Fa 25 anys no existien xarxes socials, ni Facebook, ni Twitter. Ni YouTube. Tampoc no existien les plataformes; ni Nextflix, ni Spotify. El primer gran portal a Espanya, Terra, just iniciava una curta aventura de la mà de Telefónica. No existien els stories, ni els reels, ni els adhesius ni els bàners. Segurament ni havien nascut els qui idearien quelcom amb un nom tant pintoresc com TikTok. Òbviament, els influencers tenien altres cares, llenguatges i faristols. I mitres a qui imitar.

Fa 25 anys no existien les apps, ni iOS ni Android. Ni Skype. A tot estirar començàvem a rebre els primers butlletins de notícies per correu electrònic, molt pocs. Grans “monstres” que vehiculen molta de la nostra activitat professional avui en dia, com Amazon o Double Click, sí que havien nascut, però no tenien més de 50 mesos de vida i estaven a las beceroles. Aquell mateix any va néixer Alibaba (sí, els xinesos ja ideaven el comerç electrònic al segle XXI! Som tant occidentalistes!). I també per desmitificar: va ser el mateix any del naixement del considerat primer comerç electrònic d’Espanya: barrabes.com.

PayPal tenia mesos, com Google i com Bitcoin. També hi havia altres “col·legues” memorables del nostre entorn professional que “vivien” la seva infantesa, com Photoshop. El 31 d’agost d’aquell any va aparèixer InDesign. Per no existir, el 1999 no existia ni la Viquipèdia!

“Amb Comunicació 21 compartim sector, propòsits, iniciatives i, també, la defensa i promoció de la nostra llengua”

En canvi, aquell any tancàvem una dècada daurada de la publicitat al nostre país; molta d’ella encara creada des de Catalunya. El 1999 hi havia milers de professionals que treballàvem, com avui, per aconseguir que els ciutadans coneguessin productes, serveis, organitzacions, esdeveniments o llocs que podien satisfer les seves necessitats i desitjos. Agafàvem el relleu d’altres professionals que havien desenvolupat marques, productes i missatges, i en creàvem de nous. Professionals que hem hagut d’adaptar-nos a velocitat de vertigen perquè totes aquestes realitats que aleshores no existien es convertissin en els canals centrals per on fem arribar les nostres creacions als públics del 2024. Ahir, com avui, amb el mateix propòsit: garantir una diversitat d’opcions perquè tothom pugui triar la que més li agrada o li convé.

Fa 25 anys, ja feia temps que hi havia “notaris” de l’activitat i notícies del nostre entorn: les revistes professionals. Un instrument essencial en cada sector. I al de la comunicació, de tot tipus, informativa, persuasiva, corporativa, comercial, se n’hi va afegir un de nou, i en català: Comunicació 21. Amb qui compartim sector, propòsits, iniciatives i, també, la defensa i promoció de la nostra llengua. Moltes felicitats, “coetanis”! Esperem caminar junts els propers 25 anys!

Miquel Campmany, degà del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya.

Article publicat al número d’hivern 2024 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram