La població suïssa és partidària majoritàriament de mantenir l’actual sistema de finançament dels mitjans públics, pel qual les llars paguen 392 euros anuals. En concret, aquest diumenge, es va votar en referèndum una iniciativa popular denominada No Billag que pretenia eliminar el cànon, la qual ha estat rebutjada pel 71,6% dels vots (2.098.139).

Els impulsors de la proposta per acabar amb la taxa argumentaven que era una competència deslleial cap als mitjans privats, així com una quantitat massa elevada per a les llars. La iniciativa també implicava la prohibició de finançar-se amb diners públics.

Fa quatre mesos, la iniciativa comptava amb un suport majoritari, però la campanya governamental i dels propis mitjans públics (estatals, regionals i locals) va capgirar la tendència. L’argument utilitzat per defensar el cànon era que, en un país tan divers cultural i lingüísticament, es necessita una xarxa de mitjans públics per donar cobertura a esdeveniments que interessen a diferents col·lectius. Així, es va advertir que l’eliminació de la taxa suposava també la supressió de tota aquella programació que no fos rendible.

El 2016, el cànon va recaptar 1.370 milions de francs (uns 1.189 milions d’euros), dels quals 1.240 van ser per a la corporació de radiotelevisió pública estatal SSR SRG i 61 milions per a 34 ràdios i televisions privades que ofereixen prestacions de servei públic.

Reducció del cànon i del pressupost

Tot i el rebuig a la iniciativa, a partir de l’1 de gener de 2019 la taxa es modificarà i s’ampliarà a totes les llars, tinguin o no aparells de ràdio i/o televisor, ja que es considera que els continguts audiovisuals es poden consumir en altres dispositius. Aquesta ampliació implicarà una reducció de la taxa dels 451 francs actuals (392 euros) a 365 (en euros 317).

Aquesta no serà l’única novetat. A l’estiu, la direcció d’SSR SRG presentarà un pla per reduir les despeses en 100 milions de francs fins al 2024, el qual implicarà acomiadaments. L’estalvi afectarà principalment processos de producció, infraestructura, tecnologia, distribució i costos administratius.

Amb l’aplicació del pla, la corporació té previst centrar-se en tres objectius prioritaris: la producció d’informació independent i equilibrada en les quatre llengües oficials a la qual es destina el 50% del cànon; centrar l’atenció en diverses produccions culturals, en particular pel·lícules i sèries de televisió suïsses; i adaptar l’oferta digital creant una plataforma multilingüe que reuneixi tots els continguts.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram