El Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública ha designat la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència com a coordinador dels serveis digitals a l’Estat Espanyol.

El Reglament (UE) 2022/2065 del Parlament Europeu i del Consell relatiu al mercat únic de serveis digitals i pel que es modifica la Directiva 2000/31/CE, coneguda com a Digital Services Act (DSA), és una llei que regula les obligacions dels serveis digitals i pretén protegir millor els usuaris al salvaguardar els seus drets fonamentals en línia.

La Llei s’aplica directament a tots els estats membres de la Unió Europea i estableix mesures per lluitar contra els continguts il·lícits i perjudicials en línia.

La norma europea regula la responsabilitat i obligacions dels intermediaris digitals i plataformes en línia com xarxes socials, marketplaces, motors de recerca, botigues d’aplicacions i plataformes d’allotjament en línia.

El Reglament s’orienta a prevenir les activitats il·legals i nocives a internet, garantint la seguretat dels usuaris, i creant un entorn més segur per als ciutadans, així com per a les empreses.

La DSA preveu mesures per lluitar contra l’oferta de béns i serveis il·lícits i perjudicials en línia, de tal manera que s’exigeix a les plataformes en línia, especialment a aquelles de gran mida, uns mecanismes perquè els usuaris alertin fàcilment d’aquests continguts i perquè les plataformes cooperin amb els denunciants trusted flaggers, alertadors fiables, i preveu la possibilitat d’impugnar les decisions de les plataformes en relació a la moderació de continguts que aquestes realitzin.

Són exigibles, a les plataformes, mesures de transparència aplicables als algoritmes utilitzats per recomanar continguts o productes als usuaris.

Així mateix, les plataformes han d’establir mesures per adaptar-se amb rapidesa i eficàcia a possibles crisis quan puguin afectar a la seguretat o a la salut pública.

L’article 49 de la DSA preveu que els estats membres designaran una o vàries autoritats competents responsables de la supervisió dels prestadors de serveis intermediaris i de l’execució de les previsions del propi Reglament.

La DSA atribueix als coordinadors de serveis digitals importants facultats de supervisió, investigació i sanció sobre els prestadors de serveis, com per exemple, sol·licitar informació sobre els sistemes algorítmics de moderació i recomanació de continguts i publicitat, o la facultat d’ordenar que cessin les infraccions i imposar mesures correctores en relació amb la infracció o de sol·licitar a una autoritat judicial que ho faci.

També seran els responsables de certificar els trusted flaggers o alertadors fiables, que són els que denunciaran la presència de continguts il·legals o perjudicials a les plataformes.

La designació per part dels estats membres com a coordinadors dels serveis digitals (el termini del qual finalitza el 17 de febrer de 2024), ha recaigut en molts casos en les autoritats de regulació audiovisuals dels estats membres de la Unió Europea.

Així, per exemple, el Govern francès ha designat com a coordinador de serveis digitals a l’Autoritat de Regulació de la Comunicació Audiovisual i Digital (Arcom), l’antic Conseil Supérieur de l’Audiovisuel que va ser el referent per la constitució del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC).

A Irlanda se li ha assignat aquesta tasca també al regulador de la radiodifusió, els serveis audiovisuals i la seguretat en línia, la Comisiún na Méan.

A l’Estat Espanyol se li ha assignat aquesta funció en exclusiva a la CNMC.

A Catalunya comptem amb una autoritat de regulació audiovisual com es el CAC que es va crear l’any 2000 i amb una llarga i amplia trajectòria en la protecció dels menors, en la protecció de les persones contra la incitació a l’odi, en la defensa de la llibertat d’expressió i en la lluita contra la desinformació i que compta amb un important nombre de professionals acreditats en la supervisió de continguts.

Tal i com assenyalava anteriorment, l’article 49 del Reglament preveu que es puguin designar diverses autoritats competents responsables de la supervisió dels prestadors de serveis intermediaris. D’acord amb aquestes previsions, caldria plantejar atribuir aquesta condició, també, al Consell Audiovisual de Catalunya per tal que pugui, o bé amb competències que se l’hi puguin delegar o bé col·laborant amb la CNMC a través del grup d’autoritat de supervisió per als serveis de comunicació audiovisual previst a la Llei general de comunicació audiovisual, contribuir a aplicar les previsions de la DSA cercant la màxima eficàcia i optimitzant els recursos públics, en la millor defensa dels drets dels ciutadans.

Roger Loppacher, expresident del Consell Audiovisual de Catalunya.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram