La pandèmia ha capgirat les nostres vides, l’economia de les persones i de les empreses, i el nostre sector n’és especialment vulnerable. El comerç i les empreses de proximitat, el nostre client natural, tenen moltes incerteses davant la viabilitat dels seus negocis.

Durant la crisi sanitària s’ha demostrat una vegada més, les audiències així ho avalen, que els mitjans de proximitat som necessaris com a servei bàsic per a les nostres comunitats. Hem de treballar més i amb més dificultats, però els ingressos han baixat dramàticament, i veiem complex un futur que va molt lligat a l’evolució econòmica dels nostres clients. Segons estudis de les associacions d’anunciants, trigarem més de sis mesos en recuperar certa normalitat en la inversió publicitària, i parlem dels grans anunciants, no diguem del petit comerç i serveis; alguns ja no tornaran a aixecar la persiana i d’altres trigaran a tenir capacitat per anunciar-se.

És per això que creiem fonamental l’esforç que en aquestes setmanes s’ha fet des de les administracions; ajuntaments, diputacions com la de Barcelona, Tarragona i Lleida, i especialment des de la Generalitat, accelerant la publicació dels ajuts estructurals, agilitzant els pagaments pendents i intensificant la seva inversió amb campanyes de divulgació de mesures sanitàries i cíviques. Des de l’AMIC volem reconèixer aquest esforç, perquè creiem que, en aquests moments, unes administracions implicades és el que toca per a la preservació de l’ecosistema de mitjans de proximitat, una riquesa territorial pròpia i essencial.

“Una riquesa de mitjans pròpia i essencial que vertebra el territori i és garantia d’una democràcia de qualitat i participativa”

Però cal que la supervivència i la innovació en els mitjans de proximitat s’asseguri més enllà d’aquest període de crisi, i que la planificació publicitària institucional sigui una constant. Per altra banda, sembla que després d’uns anys retornaran els ajuts a projectes d’innovació per part del Departament de la Presidència de la Generalitat, una eina essencial per al desenvolupament dels nostres projectes periodístics, per tal d’adaptar-los a un entorn canviant. Cal que la convocatòria surti el més aviat possible perquè els mitjans tinguem el temps necessari per sol·licitar-los i implementar-los.

Tot això donarà noves oportunitats per encarar els nous models d’informació amb visió de futur i viables; aquest és el camí a seguir per gaudir d’un ecosistema de mitjans de proximitat professionals i sòlids al servei del país. Un ecosistema propi, singular, que a banda d’ajudar a vertebrar i dinamitzar els territoris i les comunitats garanteix la pluralitat i la participació ciutadana.

Ramon Grau i Soldevila, president de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació.