Segons InfoAdex, el màrqueting d’influencers va generar, només a Espanya, més de 75 milions d’euros el 2020, 150 milions d’euros el 2021, i està previst que arribi als 240 milions d’euros el 2024. Unes 7.500 persones són influencers professionals al nostre país, xifra que continuarà creixent els propers anys.

Tant petites com grans empreses s’han recolzat en el màrqueting d’influencers per reforçar la seva estratègia digital, promocionant la seva marca i arribant al seu públic objectiu a través de persones rellevants, les quals creen continguts d’interès per avivar la conversa i el desig de compra d’un producte o servei.

Està clar que els influencers prenen cada cop més força a l’hora de planificar una estratègia de màrqueting digital, però com identificar-los i triar el més adequat per a una campanya?

Tipus d’influencers

Existeixen moltes categoritzacions, però a grans trets es poden diferenciar quatre tipus d’influencers segons el seu nombre de seguidors:

Al top hi ha els Megainfluencers, que són “superestrelles” amb més d’un milió de seguidors i amb la capacitat d’arribar a un gran nombre de consumidors. Això permet incrementar les vendes de qualsevol producte o servei en temps rècord, encara que els costos són elevats. A aquests els segueixen els Macroinfluencers, que tenen entre 100.000 i 1 milió de seguidors i posseeixen una comunitat molt fidel amb la qual és possible incrementar la visibilitat i les vendes en poc temps. Per la seva banda, els Microinfluencers tenen entre 5.000 i 100.00 seguidors. Són persones comunes que han construït una audiència sòlida a les xarxes socials i, encara que la quantitat de seguidors no és elevada, la seva autenticitat és alta. A més, els seus costos són assumibles per a petites i mitjanes empreses. I en darrer lloc hi ha els Nanoinfluencers, amb una comunitat d’entre 2.000 i 5.000 seguidors, però amb una influència immensa sobre aquests.

Identificar l’influencer adequat per a una campanya

Les campanyes desenvolupades per persones influents a les xarxes socials són fins a quatre vegades més recordades per l’audiència i aconsegueixen augmentar la consideració de compra dels usuaris fins a 17 punts, en comparació amb els usuaris no exposats a aquest tipus de publicitat.

Trobar l’influencer adequat pot ser una tasca àrdua, i és que segons l’Enquesta anual de màrqueting d’influencers elaborada el 2019 per Mediakix, el 61% dels especialistes en màrqueting enquestats va reconèixer la dificultat de trobar influencers rellevants per a una campanya.

En aquesta cerca, el primer és analitzar la relació entre el nombre de seguidors i la mitjana d’interacció, a més de la seva reputació i el contingut de les publicacions. Un altre element a considerar en aquest tipus de campanyes és la naturalitat, la proximitat i la confiança que l’influencer aconsegueixi transmetre. La clau és convertir una campanya en una història autèntica i creïble. Per això, les marques s’han de deixar portar i permetre a aquests influenciadors controlar la narrativa, mantenint l’autenticitat del que s’està comunicant, amb l’objectiu que el missatge publicitari es percebi com a recomanació personal.

Plataformes segons tipus d’audiència

Instagram és sens dubte la xarxa social per excel·lència amb 2 milions d’usuaris actius mensuals. Això la converteix en una de les millors opcions per fer campanyes de màrqueting d’influencers. Tanmateix, sempre cal tenir en compte on és el nostre públic objectiu.

Per exemple, si la nostra audiència és un client B2B, la millor opció són influencers en plataformes com LinkedIn, on hi ha els negocis als quals volem impactar. Si el que busquem és un target gamer, trobarem a Twitch o YouTube les millors opcions.

En cas de voler assolir una audiència jove, TikTok serà una plataforma amb gran potencial, ja que en aquesta xarxa social el 66% dels usuaris tenen menys de 30 anys; concretament entre 16 i 24 anys. Precisament, en aquesta plataforma és on la col·laboració amb influencers ha crescut més l’últim any i on s’ha registrat la taxa d’engagement més gran, per sobre d’Instagram i YouTube.

Tendències en màrqueting d’influencers per al 2022

  • Aquest any la influència de TikTok continuarà creixent. Segons l’Estudi de màrqueting d’influencers a TikTok 2021 de SocialPubli, el 87% dels influencers que participen en aquesta plataforma obtenen una major interacció de l’audiència que en les altres xarxes socials.
  • Els micro i nanoinfluencers amb menys de 10.000 seguidors tindran més oportunitats a Instagram al poder dirigir trànsit al lloc web o la pàgina destí de la marca directament des dels seus stories.
  • Els vídeos són el format guanyador, però han de ser curts, atractius i fàcils d’entendre.
  • Veurem un creixement del comerç social. El seu objectiu: agilitzar i accelerar el procés de compra sense sortir de la plataforma.
  • El format àudio va en augment, per la qual cosa has de tenir en compte les persones que influeixen a través dels seus podcasts. Segons SmallBizGenius, el 54% dels consumidors ha pensat a comprar un producte que escolten promocionat en un podcast.

Amb aquest escenari, els principals reptes de les marques consisteixen a desenvolupar una estratègia holística efectiva, identificar l’influencer més adequat a cada plataforma, fer contingut creatiu per canal, definir uns objectius i, especialment, aconseguir mesurar de manera fiable el retorn de la inversió (ROI).

Des de Kanlli, et recomanem incloure en la teva estratègia el màrqueting d’influencers si vols que la teva marca arribi eficaçment als consumidors aquest 2022.

Elia Sánchez, social media manager a Kanlli, agència del grup Optimus Union.