Fem un repàs ràpid a les defuncions de mitjans de comunicació gratuïts i de proximitat que ens han deixat en els últims anys: el setmanari L’Extra, les edicions de l’A+ a Sabadell i Terrassa; els periòdics Més Manresa, L’Hospitalet i Cornellà; tots els Punt Habitatge; la cadena Flash i l’OK; l’històric Informatiu de Sants, i també el seu succedani El Quinze; Zona Alta, alies Revista de Barcelona; algunes edicions de l’Aquí; l’edició barcelonina de Metro; infinitat de minúscules publicacions locals amb força continguts però massa dependents de la publicitat del sector immobiliari; la cadena de periòdics Exprés per tot el Baix Llobregat; les dues edicions dels setmanaris Sóc Badalona i Sóc Santa Coloma… A banda, evidentment, d’innumerables canvis de periodicitats de setmanal a mensual, i reduccions dràstiques de paginació i tiratge. També és notòria la llista de projectes fallits força ambiciosos en l’àmbit de la premsa de pagament: algú se’n recorda del Comit? O del Nou Punt del Vallès Occidental, de Dossier Econòmic o de la revista Nat? I propers moviments en el sector auguren més defuncions i retirades estratègiques…

Quina és la clau de la supervivència?

El Mètode Stalingrad –confeccionat per un servidor– és un manual secret de sistemes que permeten superar obstacles i deficiències sota la premissa de qui resisteix, triomfa. Portada al límit de les seves conseqüències, el Mètode no és apte per qui vulgui gaudir d’una vida tranquil·la, però sí és útil per a qui ha fet de la seva professió una forma de vida. El Mètode Stalingrad –insipirat en la famosa batalla nazi-comunista del 1942– aconsella i detalla, per tant, el que s’ha de fer davant el crescendo imparable de les dificultats i explora nous camps en la supervivència d’uns mitjans amb una permanent i inquietant etiqueta de defenestrats.

És vàlid el Mètode per a tots? Evidentment, només el pot apreciar qui és capaç d’entendre el seu projecte com una seqüència de situacions límit a superar, barrejat amb enormes dosis d’il·lusió, fortalesa i ganes. Moltes ganes de lluitar amb un extraordinari sentit de la propietat i amb unes gotes de messianisme i èpica que acompanyin un pèl d’eufòria suficient com per ratllar la inevitable bogeria sense trepitjar el camp psicòtic.

El Mètode Stalingrad s’ha posat a la venda per només 9,99 euros + IVA i es pot aconseguir exclusivament per recomanació d’editor a editor.

David Centol. Editor del Grup Comunicació 21.