Si sempre ha estat una notícia “extra extraordinària” el naixement d’un nou mitjà de comunicació, encara ho és més saber que qui està al darrere de la iniciativa –no m’atreveixo a escriure aventura– empresarial és un històric en l’apassionant univers de la comunicació. Nicola Pedrazzoli té els dits pelats i les celles cremades en un munt de projectes, diguem-ne periodístics, suportats per empreses que sempre han comptat amb l’escalf generós de grups, sectors o espais ideològics vinculats amb el Poder (així, en majúscula), que contempla tot el que hi vulgueu identificar. Recomano, per cert, la lectura d’un article sobre la trajectòria de Pedrazzoli publicat recentment a VilaWeb.

L’inquiet empresari impulsa ara la revolució periodística des d’un canal de televisió, 8tv, que acumula un historial significatiu d’experiments fallits, protagonitzats per un ampli ventall de gestors empresarials. Segurament els objectius mai, o poques vegades, han coincidit amb l’interès de l’audiència que havia de garantir els resultats. Biaix ideològic i continguts poc competitius en un mercat dominat per TV3 han fet inviables els anteriors projectes. Cal veure si la nova programació dissenyada per Pedrazzoli –experimentat gestor de suports interessats en guanys polítics, més que no pas en pluralitat periodística– aconseguirà ara implantar i consolidar un grup de comunicació útil per al país perquè augmenti la riquesa i diversitat del panorama comunicatiu català.

A la nova etapa que afronta la governança del país segur que li serà ben útil aquest esclat de notícies relacionades amb el món de la comunicació

Els vímets visibles que donen fortalesa al projecte (Sanchis, Gordillo, Rahola, Pujol) tenen una solvència i procedència contrastada que augmenta les expectatives en l’enèsim projecte Pedrazzoli. A més a més, l’amo del projecte demostra ambició i compromís afegint-hi la cirereta del diari digital Principal, i li encomana a l’expert Saül Gordillo la conducció del nou mitjà amb l’objectiu d’incorporar públic jove al consum d’informació que aporti criteri i implicació (primeríssima pretensió del periodisme com a eina de compromís social). L’objectiu declarat incrementa encara més el convenciment que hi ha un interès en què alguna cosa canviï i es revolucioni el panorama comunicatiu català. I, per si quedava algun incrèdul que això fos possible, una altra notícia “extra extraordinària” confirma que el sobtat interès, diguem-ne dinamitzador, va de veres:

“El Govern subvenciona Abacus amb 5 milions”, informava oportunament i puntual Comunicació 21 fa setmanes. En síntesi, la subvenció milionària s’emmarca en el programa Projectes singulars, que impulsa la conselleria del republicà Roger Torrent per subvencionar les iniciatives de 164 cooperatives. Uns ajuts que l’expresident del Parlament qualifica com la “Next Generation a la catalana de l’economia social”. El d’Abacus inclou la posada en marxa d’una plataforma audiovisual, la creació de continguts educatius i culturals, la millora del web i la transformació de les botigues, entre d’altres. La previsió és invertir 30 milions d’euros en cinc anys, i diuen que l’exvicepresident Junqueras hi està ben il·lusionat.

A la nova etapa que afronta la governança del país segur que li serà ben útil aquest esclat de notícies relacionades amb el món de la comunicació: 8tv a tota pastilla i nous escenaris per a una Abacus amb vocació periodística i de possible suma de sinergies amb el grup que comanda Marc Basté amb NacióDigital i els reviscolats Diari de Sabadell i Diari de Terrassa.

Qui en dona més? Apassionant. Extra, extra!

Gonçal Mazcuñán i Boix, periodista.

Article publicat al número de tardor 2022 de la revista Comunicació 21.