Poblacions extremenyes com Fregenal de la Sierra o Zalamea de la Serena formen part d’un nou experiment que Vocento està a portant a terme en aquesta regió. Es tracta del llançament massiu de capçaleres hiperlocals que sota la marca Hoy arriben a poblacions tan petites com desconegudes. Vocento considera que les noves edicions són rendibles des del primer moment i, de fet, ho deuen ser perquè té la intenció d’ampliar l’experiència a Castella i Lleó.

Les edicions, de 16 pàgines mensuals i amb versió digital, estan gestionades per un reduïdíssim equip de professionals; exactament un periodista, que sota l’eufemisme de corresponsal rural és l’encarregat de triturar la informació disponible i convertir-la en un diari amb cara i ulls. Evidentment, sota la tutela dels serveis centrals, responsables finals de les edicions d’Hoy.

Estic segur que els veïns de Malpartida, Coria o Valverde de Leganés agrairan disposar d’una capçalera individual i personalitzada, però el que no entenc és que aquest projecte sigui impulsat precisament per un dels grans grups de comunicació espanyols –que, per cert, perd diners a cabassos– i no sigui fruit de la iniciativa de periodistes a l’atur o emprenedors locals.

Ni més ni menys que Vocento, que a sobre parla d’un projecte editorial “basat en la col·laboració del periodisme ciutadà”. Bé, exactament ciutadà no crec, donat que el target és eminentment rural, precisament una de les raons que, segons expliquen els de Vocento, els ha obligat a editar els diaris també en paper i no només en digital.

El cas és que l’editora d’ABC i Qué! ha descobert ara que l’ou surt de la gallina: o sigui, han detectat el valor de la informació local –en aquest cas, hiperlocal, el que no deixa de ser paradoxal– convertint allò que fins ara els era marginal en essencial per als seus plans estratègics.

Però sospitem que les sinergies en continguts aviat passaran a ser més que notables… Veurem com acaba l’experiència i si, finalment, les edicions de Quintana de la Serena o Jerez de los Caballeros quallen i mantenen en comú alguna cosa més que la maqueta, la publicitat o el grup editor, o sigui justament allò que dóna valor a una capçalera de proximitat: la informació local.

David Centol. Editor del Grup Comunicació 21.