Aquesta setmana, de dimarts a dijous, 300 empreses de la indústria digital es van donar cita en la IoT Solutions World Congress 2024. Coreun, una companyia de tecnologia amb vincles en mitjans de comunicació, explica que internet of things (IoT, la internet de les coses) es podria definir com “la interconnexió de dispositius i objectes que estan connectats a través d’una infraestructura de comunicacions”. La raó és simple: en la nova era digital, qualsevol tipus d’objecte pot estar connectat a internet, des d’un electrodomèstic o un vehicle a un sensor o a qualsevol màquina dins un procés de fabricació o industrial.

“Una de les característiques de la IoT”, afirma Coreun, “és que tots aquests dispositius estan dissenyats per poder funcionar sense interacció humana, sinó per algun tipus de sistema centralitzat. Aquesta interacció es denomina M2M (machine to machine)”.

Naturalment, el món de la comunicació no en queda pas al marge. La IoT equipa la indústria dels mitjans (i de l’entreteniment) amb tones de dades de consum, incloses edats, ubicacions i activitats relacionades amb el consum. Aquesta informació pot ajudar els mitjans a conèixer millor els seus lectors i clients de publicitat i, com a resultat, fer que els seus serveis siguin més atractius i personalitzats.

Sabut és que la cadena de la IoT consta de quatre elements: dispositius que recullen dades; els sistemes de telecomunicacions i les infraestructures que transporten la informació; el núvol on s’emmagatzemen les dades, i el processament de dades principalment que pot aprofitar tècniques d’intel·ligència artificial.

Per exemple, com explica en el seu blog l’empresa barcelonina Outvise, “una aplicació molt buscada en la indústria dels mitjans és la publicitat basada en el context, que ofereix publicitat personalitzada per a cada usuari individual. Això es basa en la recopilació de dades de preferències de l’usuari i altres de contextuals. Les dades es poden recollir amb sensors d’IoT, obrint la creativitat i imaginació a les idees!”.

La redactora publicitària bielorussa Tatsiana Tsiukhai recordava fa poc en un article a Softec que “la indústria dels mitjans de comunicació i de l’entreteniment ha estat inundada de productes d’IoT des de fa anys. Plataformes OTT com Netflix i Hulu utilitzen la IoT per adaptar contingut específicament per a una persona. El principal flux d’ingressos de Google és ara el seu servei publicitari orientat, AdSense”.

La IoT és de gran ajut per arribar al públic objectiu. Imprescindible per a la creació de publicitat dirigida, per quan la tecnologia permet fer un seguiment dels consumidors a través de dispositius, revelant el seu comportament i context. “Els sensors poden mirar i mesurar la llum, el so, la biometria i la proximitat. Aleshores, aquestes dades es poden enviar a telèfons intel·ligents, wearables, televisors intel·ligents o consoles de jocs on es pot actuar sobre aquestes entrades”, escriu Tsiukhai, tot recordant que “les dades recollides, juntament amb els avenços en l’anàlisi de dades i ML, ajudaran a personalitzar les campanyes publicitàries. Per exemple, podeu crear perfils de consumidors detallats. Tot això fa que els anuncis siguin més efectius i redueix els costos”. A més, l’articulista ens diu que els senyals digitals conscients de la proximitat “poden ser eficaços en el màrqueting contextual, per quan poden emetre l’anunci adequat, a les persones adequades, en el lloc i moment adequat”.

“Amb la internet de les coses els mèdia catalans rebran ajuda per generar millor contingut, dirigir-se al públic de manera més efectiva, optimitzar les operacions i millorar l’experiència del client”

I la IoT també té un impacte en els processos de la indústria dels mitjans? Doncs sí. La IoT també es refereix a l’automatització; l’automatització es refereix als processos, i els processos parlen d’eficiència i eficàcia, ens diu Outvise, per a qui la indústria dels mitjans hauria de revisar novament els processos en termes d’automatització i, a continuació, esbrinar els avantatges competitius que poden oferir les plataformes d’IoT. Un bon exemple, segons l’empresa barcelonina, és l’ús de drons en aplicacions de difusió i suport al periodisme.

Rafael Mompó, project manager de serveis de telecomunicacions dins de l’equip de gestió de productes, opina que els mitjans han d’incloure la IoT en els seus projectes d’innovació. Per a ell, i tècnicament parlant, no és gran cosa incloure plataformes d’IoT en projectes de mitjans. “La infraestructura del núvol públic (AWS, Azure…) és ara tan estable, resistent i barata que la tecnologia d’avantguarda està disponible per a qualsevol projecte, independentment de la seva mida, com a servei SaaS, fer ús del qual és tècnicament tan senzill com trucar a una API, i la naturalesa de SaaS permet fer inversions assequibles per començar a utilitzar conceptes d’avantguarda d’IoT”.

Com queda dit, la IoT equipa la indústria dels mitjans i de l’entreteniment amb munts de dades. Ajuda les empreses de comunicació a entendre el comportament dels usuaris i oferir serveis que els agradaran. La tecnologia també els proporciona eines robustes que recullen i analitzen tones d’inputs… És, doncs, una oportunitat per als mitjans de comunicació.

El congrés barceloní ha estat un bon aparador per aprendre i comprendre, on experts de tot el món han presentat al recinte de l’Hospitalet de la Fira de Barcelonina les darreres novetats i innovacions per a la transformació i modernització del sector industrial.

Les conferències han abordat com aquests reptes poden trobar solució a la internet de les coses, la intel·ligència artificial, els digital twins o bessons digitals, l’edge computing, la realitat augmentada i virtual, la connectivitat 5G, les energies renovables, el cloud computing, el big data analytics i la robòtica de processos…

La IoT Solutions World Congress s’ha celebrat conjuntament amb la quarta edició del Barcelona Cybersecurity Congress, un esdeveniment anual coorganitzat amb la Generalitat de Catalunya que té com a principal objectiu estendre la cultura de la ciberseguretat a totes les indústries.

El mèdia catalans tindran feina si hi ha la voluntat d’aprendre. Amb la internet de les coses rebran ajuda per generar millor contingut, dirigir-se al públic de manera més efectiva, optimitzar les operacions i millorar l’experiència del client (seguidor del mitjà o potencial anunciant). Els serveis per desenvolupar aplicacions d’IoT poden ajudar a donar forma a experiències interactives, millorar l’experiència del client i monetitzar el contingut dels mitjans i l’entreteniment.

Estanis Alcover i Martí, periodista i consultor de comunicació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram