Imaginem per un instant que les notícies que portem del mes de setembre es poguessin interpretar en termes comptables. Hauríem d’afegir en la columna del passiu la sorprenent desaparició de la històrica revista Don Balón (desprès de 36 anys d’existència) i les amenaces de reduccions dràstiques de plantilla als diaris Publico-Públic i El Economista, tots dos amb pèrdues sumades que arriben als cent milions d’euros.

En la columneta de l’actiu afegiríem, en canvi, que s’acaba de posar en marxa Rubítv.cat, un videoportal d’informació local que segons els seus impulsors vol complementar la minsa oferta existent de mitjans de proximitat a la població vallesana. També que l’Associació Animalista Libera! i TV Animalista han presentat veganisme.cat, el primer web en català vegà (es veu que amb aquesta iniciativa, es vol donar servei als vegans i vegetarians de Catalunya i obrir la porta a tota persona que es plantegi triar aquesta opció de vida). Potser més significativa és la notícia de que, dos anys i mig després de deixar de publicar-se, l’històrica capçalera el Diari d’Igualada tornarà a partir del proper 23 de setembre (ho farà en forma de suplement de la mà de Regió 7, només per a als lectors anoiencs i sense increment de preu).

Jo diria que el balanç no és massa favorable.

Si volguéssim interpretar altres notícies que s’han produït durant aquest setembre, però ara en termes filosòfics, potser podem assenyalar algunes que pertanyen a  branques com per exemple la metafísica, la fenomenologia, la lògica, l’ètica o l’estètica. Veiem.

És clar que la imminent fusió entre les cadenes Antena 3 i La Sexta pertany a la lògica dels fets. El propi conseller delegat de la cadena de Mediapro ho va dir clarament la setmana passada: “Fa dos anys una fusió era possible; fa un any era aconsellable, i possiblement ara és necessària”.

En el terreny de la fenomenologia s’hauria de contemplar que només el 31,7% dels tuits dels periodistes analitzats tenen enllaços, i aquests apunten més cap a altres mitjans que cap al propi, tot i que la majoria de missatges no estan relacionats directament al desenvolupament professional. Curiós.

La metafísica ens podria ajudar a entendre per què cada vegada hi han més anuncis a la graella i en canvi els veu menys gent; segons un recent estudi els telespectadors es poden arribar a empassar un màxim de 7.560 minuts de publicitat diaris. Minut avall, minut  amunt.

No hi ha cap dubte al considerar que l’ètica (en aquest cas professional) podria encaixar amb la dignitat en què l’Adriana Oltra està portant la substitució d’en Josep Cuní al capdavant d’Els Matins de TV3, en un moment en què el veterà periodista aixeca l’audiència de 8tv amb el seu nou programa.

Finalment, pel que fa a l’estètica prengueu nota de la següent notícia: tot i que porta poc més de dos mesos com a director de Televisió Valenciana, a Luis Redondo li han col·locat un director adjunt en un moment que plana sobre la plantilla un ERO que afectarà 1.000 dels 1.800 treballadors. El nou directiu prové d’Intereconomía.

David Centol. Editor del Grup Comunicació 21.