Si hi ha una tecnologia que està cridada a acaparar titulars en els mitjans de comunicació durant aquest 2018, sens dubte és la blockchain. La tecnologia de la cadena de blocs ha deixat de ser territori específic del sector financer i les seves aplicacions s’estan estenent a totes les activitats: tecnologia, e-commerce, energia, serveis, etc. Per descomptat, la comunicació i les relacions públiques tampoc quedaran al marge de l’anomenada blockchain revolution.

Però què és exactament la blockchain i per què està destinada a canviar la forma de treballar en pràcticament tots els sectors? Com és sabut, la tecnologia de cadena de blocs va sorgir amb el desenvolupament de la bitcoin, la moneda virtual nascuda el 2009 que ha arribat a acumular un valor de més de 300.000 milions de dòlars a tot el món, tot i no comptar amb el suport oficial de cap govern ni autoritat financera. Com és possible?

L’èxit de la bitcoin consisteix precisament en què es basa en l’anomenada tecnologia de cadena de blocs o blockchain. Aquestes cadenes formen una base de dades distribuïda en la qual tots els blocs de dades es validen entre si i no es poden modificar després de la seva creació. Per tant, no existeix un registre central que es pugui controlar, manipular o alterar. Aquesta autonomia, descentralització i fiabilitat són les claus que han aconseguit que la blockchain estigui present en cada vegada més sectors. I faran que sigui fonamental també en la comunicació.

Usos de ‘blockchain’ en la comunicació i les RP

És normal que, en el moment actual, ens costi entendre o fins i tot intuir les aplicacions que pot tenir la tecnologia de la cadena de blocs en sectors com la comunicació o les relacions públiques (igual que era difícil endevinar l’impacte d’internet o el big data quan aquestes tecnologies acabaven de sorgir). Potser resulti més fàcil veure-ho amb exemples concrets.

Un primer ús especialment interessant de blockchain és la verificació de la informació que es difon a internet. Actualment hi ha un gran debat sobre les fake news i l’impacte que estan tenint en la credibilitat dels mitjans de comunicació, les plataformes de xarxes socials i la comunicació de les marques. Gràcies a la blockchain, els usuaris podran verificar immediatament l’autenticitat d’una informació i la procedència. No hi haurà lloc per a boles, rumors, notícies falses o manipulacions, perquè es podran desemmascarar amb un sol clic.

De la mateixa manera, la blockchain suposarà un gran avanç en la protecció de la propietat intel·lectual, un aspecte que preocupa tant als consumidors com a les marques. Com els registres de la cadena de blocs són impossibles de manipular, es podrà comprovar fàcilment si una oferta, un producte o una pàgina web són realment genuïnes i han estat autoritzades per la marca corresponent (o es tracta de falsificacions, mercat gris, etc.). Això augmentarà la confiança en les compres en línia i suposarà un nou impuls per al comerç electrònic.

En tercer lloc, la blockchain permetrà la supressió d’intermediaris entre els emissors i els receptors de les campanyes de comunicació. Les marques (o les agències que gestionin les campanyes en el seu nom) podran pagar directament als usuaris a canvi que vegin els seus missatges i tindran la certesa que cada euro invertit es traduirà en un impacte real i quantificable. S’ha acabat bregar amb falsos influencers o portals amb xifres de trànsit inflades. Tampoc serà necessari pagar a companyies com Facebook o Google perquè mostrin als usuaris en línia continguts de màrqueting que han estat generats per les pròpies marques.

Una quarta aplicació interessant de la tecnologia de la cadena de blocs és que permetrà una relació més directa amb els comunicadors (periodistes, bloggers, prescriptors, etc.). Per una banda, les marques i agències podran enviar les seves notes de premsa i continguts de màrqueting directament a llistes de comunicadors verificades i segmentades amb tot detall. No caldrà realitzar enviaments massius per correu electrònic a adreces gairebé anònimes. Per l’altre costat, els comunicadors podran crear continguts i vendre’ls de manera directa als usuaris, que els remuneraran mitjançant criptomonedes a canvi de l’accés a la informació.

Finalment, la blockchain també millorarà la protecció de la privacitat dels usuaris. La seva presència online es concretarà en un identificador digital que possibilitarà a cada usuari decidir amb quines empreses o pàgines desitja compartir les seves dades personals. Quan navegui a internet, l’usuari també podrà bloquejar automàticament tota la publicitat en línia excepte la que hagi autoritzat. I si alguna empresa troba la manera de burlar aquesta protecció, deixarà un rastre en els registres de blocs de dades que permetrà identificar-la i denunciar-la.

Ciència ficció o una realitat palpable? Totes les aplicacions de la blockchain esmentades en aquest article existeixen i estan en funcionament en l’actualitat mitjançant plataformes que utilitzen la tecnologia de cadena de blocs com Publiq, Monegraph, BAT, Mavin, Steemit… Són només alguns exemples de com aquesta innovació serà capaç de transformar la indústria de la comunicació i les relacions públiques. La revolució de la blockchain tot just ha començat.

Deborah Gray, fundadora i directora de l’agència Canela PR.

https://www.zp-pdl.com

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram