Els mitjans escrits catalans sempre han tingut un problema amb la dimensió de les seves estructures empresarials. L’excessiva fragmentació de les publicacions (impreses o digitals) no ha permès, sovint, gaudir d’un múscul econòmic suficient per enfortir els projectes i fer-los créixer. Ara, la crisi estreny i les fusions i adquisicions començaran a ser el pa de cada dia. Es tracta d’un procés força discret portat amb la màxima delicadesa donada l’estructura familiar d’algunes de les editores absorbides. Un respecte necessari per no ferir la identitat d’uns projectes força personalitzats a l’entorn d’un editor que, forçat per les circumstàncies, es veu obligat a vendre per evitar mals majors.

L’últim d’aquests casos l’hem vist amb les publicacions d’Edicat, Secundèria i L’Hiperbòlic, que han estat absorbides fa uns dies pel grup Nació Digital. Sumar capçaleres a la cistella esdevé un pas imprescindible per créixer (de forma orgànica o a cop de talonari) i ser mínimament competitiu alhora d’aplicar sinergies industrials, periodístiques o publicitàries imprescindibles per quadrar els balanços d’explotació. Sense una massa crítica suficient de negoci ja no és possible gestionar professionalment cap projecte editorial.

La crisi no deixa marge de maniobra per a les petites publicacions especialitzades o locals aïllades en el territori. I, sense xarxa que les protegeixi, estan exposades excessivament a la recessió publicitària o a l’increment del cost de les matèries primeres (en especial el paper). La discreta carrera per obtenir un cert volum empresarial esdevé la prioritat per alguns grups que han deixat de ser petits i que han entès que és absolutament imprescindible per garantir, no només la seva independència, sinó la seva subsistència.

Així doncs, és previsible que en els propers mesos es produeixin noves adquisicions. Segurament serà la millor opció per als editors que es vegin fora d’una cursa cada vegada més competitiva i amb pocs al·licients de gestió. Esperem que la tradicional i incomprensible tendència dels editors catalans a anar per lliure no sigui, en l’actual context, cap impediment a l’hora de confeccionar aquest mapa comunicatiu paral·lel. Si fins ara havia primat el fraccionament, ara s’imposarà la concentració. La crisi no admet concessions.

David Centol. Editor del Grup Comunicació 21.