Ibai Llanos ha de fer el mateix que Netflix amb la publicitat? Dulceida ha de tenir les mateixes obligacions que Telecinco? Mentre discutim si els creadors de contingut i els influenciadors tenen una professió o no, es fa evident que s’ha creat una nova economia a internet on conflueixen marques, creadors i agències. La nova Llei general de comunicació audiovisual demanarà als creadors que s’uneixin al Registre Estatal de Prestadors de Serveis de Comunicació Audiovisual on hi ha les plataformes tecnològiques i les cadenes de televisió.

L’esborrany del Reial decret estableix un seguit d’obligacions, com ara tenir una bústia de queixes o una autoritat que supervisi el seu contingut. Hi ha encara molts punts que no queden clars. La diferència entre autònoms i persones jurídiques, i si dependran de l’Estat o de les comunitats autònomes on viuen. No es concreta què passa amb els creadors que fan contingut fora d’Espanya, però tenen usuaris aquí, i es diu que només han d’entrar al Registre els creadors de contingut grans, però no queda clar si es mesura a partir dels guanys o dels seguidors.

Arreglar aquest panorama va per llarg, i mentrestant ens acostumem a viure en l’alegalitat digital

Ja fa massa temps que patim la legislació a ralentí. A mesura que es generen necessitats es legisla, però de forma lenta i a cop de patrons del passat i en entorns diferents. Fa 15 anys ningú es podia imaginar l’èxit de la Kings i la Queens League de Gerard Piqué a través d’una plataforma com Twitch i emissió paral·lela per Cuatro. Fa 15 anys ningú es podia imaginar que una influenciadora amb 20.000 seguidors podria ingressar diners pactats directament a través del xat d’Instagram amb una gran marca publicitària. Fa 15 anys ningú es podia imaginar que hi hauria gent disposada a pagar directament al creador una quota de mecenatge via Patreon o subscripció mensual de Twitch.

És evident que s’ha de regular d’alguna manera, però no seria millor crear una llei de zero amb la nova realitat i no intentar encabir amb calçador els creadors de contingut en un context molt diferent?

Què passaria si comencessin a pensar a anys vista? En un món més coherent, les lleis les haurien de fer especialistes en aquests nous entorns, fugint d’alarmismes, pragmàtics i sense pressions d’aquells que tenen por a perdre el que tenen. Però, espera, que ara tothom parla de la intel·ligència artificial i s’ha de regular. Arreglar aquest panorama va per llarg, i mentrestant ens acostumem a viure en l’alegalitat digital i fins i tot a aprofitar-la!

Mariola Dinarès, periodista i presentadora del programa Popap de Catalunya Ràdio.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram