L’any 2019 –com passa el temps– es va fer a la Seu d’Urgell el I Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, promogut per Mediàtic/Àmbit d’Estratègia i organitzat per l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC). Va tenir un èxit considerable i, a més, va donar com a resultat una estreta col·laboració entre les entitats d’editors de proximitat basques i eusqueres. Miraculosament es va forjar una simbiosi entre les tres entitats que va donar fruits molt profitosos. La pandèmia ha endarrerit la segona edició del congrés (concebut com a biennal) i aprofito per encoratjar l’AMIC i les entitats d’Euskal Herria, juntament amb Mediàtic, a posar ja fil a l’agulla a la continuïtat d’aquell esdeveniment, que s’hauria de celebrar a Pamplona si s’accepta l’oferta que va fer en el seu moment la Diputació Foral de Navarra.

Fou precisament en aquest congrés interpirinenc on es va fer saber el treball que l’entitat Tokikom i la Ràdio Televisió Pública Basca (EITB) estaven preparant l’anomenat projecte Saretzen.

Deixeu-me presentar, en primer lloc, què és Tokikom. Una entitat que agrupa 28 socis que controlen una xarxa de setanta-sis mitjans locals en eusquera: paper, ràdio, televisió i digital. La majoria d’aquests mitjans van néixer a finals dels 80, en el context que els bascos en diuen ‘la florida de les associacions locals d’eusquera’, evidentment com a eina per a la difusió i normalització de l’idioma. El 1997, aquests mitjans i les seves associacions i matrius es van agrupar al voltant d’Euskaltzaleen Topagunea, un moviment de bascoparlants organitzat poble per poble que fomenta l’ús de l’èuscar a través de diferents projectes. Els mitjans locals associats a Topagunea van constituir Tokikom l’any 2012.

Com explica el programa del I Congrés, la missió de Tokikom és la d’“escoltar i respondre a les necessitats de comunicació entre persones, mitjans associats i entitats, oferint-los serveis i productes comunicatius de proximitat competitius per situar el basc com a eix en la construcció de la convivència”. Tokikom ofereix als seus associats sis importants serveis, destinats a millorar-ne l’eficiència i facilitar les tasques diàries.

  1. Serveis d’administració, perquè puguin centrar els seus recursos en la generació de contingut i desenvolupament de projectes: gestió integral de subvencions (política lingüística, TIC, innovació…), documentació administrativa i assessoria fiscal.
  2. Serveis d’assessoria especialitzats per al sector de la premsa local: eines avançades de gestió, estratègia i innovació i tecnologia (TIC i gestió de la informació).
  3. Comercialització: gestió i dinamització del canal publicitari unificat; comercialització del canal publicitari, en col·laboració amb els associats; desenvolupament de nous productes i serveis, i estandardització de productes i serveis per a la seva adequació al mercat.
  4. Eines TIC: Tokikom ofereix als mitjans locals associats tot un seguit d’eines tecnològiques per facilitar la tasca diària (creació de webs, plataforma d’aplicacions mòbils i sistema d’edició conjunt per a les publicacions offline).
  5. Formació: formació continuada als mitjans locals associats, a través de diversos canals, com la formació (fins i tot ad-hoc), intercanvi de pràctiques i coneixements, i col·laboració amb universitats i altres organismes per fer estudis.

Projecte Local News Partnership

Coneguda l’entitat, coneguem ara el projecte Saretzen, pensat per tractar conjuntament el periodisme de dades i gestionar i explotar les dades de manera conjunta entre Tokikom i l’EITB. L’objectiu del projecte és treballar el periodisme de dades junts i en col·laboració, seguint el model Local News Partnership.

El novembre de 2021, Tokikom va organitzar la conferència Community Jost, en relació amb la cerimònia de lliurament del premi Tokikom, i s’hi van presentar diversos casos pràctics, inclòs el projecte Local News Partnership que aviat es va prendre com a base. Aquest és un projecte format entre la BBC i desenes de mitjans locals del Regne Unit que té com a finalitat donar suport als informes de servei públic, mantenir la democràcia local i millorar les habilitats periodístiques.

El primer dels projectes del model adoptat va ser analitzar la demografia del País Basc del sud entre 2001 i 2021, utilitzant com a fonts Eustat (Institut Basc d’Estadística) i Nastat (Estadística de Navarra). A més d’analitzar l’evolució de la població durant els darrers 20 anys, es va fer una radiografia de la societat, observant el nombre d’habitants, l’envelliment de la societat i la natalitat, centrant-se en els fenòmens donats de regió a regió, i municipi a municipi, analitzant les dades de les realitats de regions, ciutats i pobles. El més important entenc que ha estat el tractament detallat d’aquestes dades adaptades a l’abast de cada mitjà.

Ara s’ha enfilat un projecte ambiciós de periodisme de dades que té com a finalitat desenvolupar i consolidar l’àmbit comunicatiu basc, atendre les necessitats d’informació de la població i, d’aquesta manera, treballar en un model de cooperació entre els mitjans locals i nacionals d’Euskal Herria.

L’acord també pretén incidir en l’agenda basca amb continguts competitius de qualitat creats en basc i, en relació amb això, analitzar i aprofitar les oportunitats que ofereixen els canvis tecnològics per ser efectius, entre altres en els àmbits següents: formació, internet, televisió, el desenvolupament del periodisme de dades i l’explotació adequada d’aquestes…

L’acord entre l’EITB i la xarxa Tokikom també inclou el repte de la reflexió sobre el futur model audiovisual. Una iniciativa valuosa per quan hi ha editors de premsa local en èuscar que també disposen de televisió local i els cal arribar a assolir un model propi, exactament igual al que succeeix a Calalunya amb una colla d’editors de mitjans de proximitat que disposen d’una televisió local.

Aquests són ara com ara, els projectes que desplega l’associació de mitjans de proximitat basca. Fàcilment, mercès a la bona relació de Tokikom i l’AMIC, un projecte semblant pot aterrar ben aviat als Països Catalans, integrant potser també l’ACPC, que el novembre de l’any passat també va iniciar una relació amb els bascos amb motiu de la trobada d’associacions de mitjans locals a Barcelona, dins dels actes del 40è aniversari de l’entitat catalana.

Estanis Alcover i Martí, periodista i consultor de comunicació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram