No descobrim res si diem que la digitalització ha canviat, i encara canviarà més, la forma de producció i distribució de contingut audiovisual. Tots els estudis pronostiquen que la televisió lineal, els canals, vaja, coexistiran amb l’oferta de continguts a la carta. Però el que també alerten tots els estudis és que la forma de fer arribar aquests continguts, siguin canals o siguin contingut no-lineal, serà gairebé exclusivament a través de plataformes digitals, en un futur proper.

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals som només un petit actor dins un gran ecosistema molt complex i un mercat en constant canvi. A més, tenim un context de regulació digital no prou madura, i competim amb actors globals amb prou capacitat d’inversió per reposicionar-se dins la cadena de mercat i ocupar noves parcel·les.

Des de l’àrea de Mitjans Digitals de la Corporació estem convençuts que la única via per ser competitius en un futur proper és tenir unes plataformes digitals potents, que proporcionin una gran experiència d’ús i que tinguin una oferta de continguts lineals i no lineals de qualitat i amb focus amb la llengua i la proximitat.

Per això estem treballant en un projecte de renovació del TV3alacarta, que comportarà un nou nom, una nova imatge i una proposta de servei molt més similar al d’una OTT, amb l’afegit de la nostra oferta de canals lineals, un valor diferencial respecte a les plataformes. També estem treballant els fonaments conceptuals i tecnològics perquè aquesta plataforma ofereixi una personalització de continguts i publicitat avançada en un futur.

Però per poder tenir una plataforma de vídeo a l’alçada de les expectatives de la nostra audiència ens cal ser valents i ens cal actuar. Ens cal derivar més pressupost per poder encarregar part dels desenvolupaments necessaris, i així també dinamitzar el sector tecnològic. Però també ens cal incorporar més perfils especialitzats en l’àmbit digital, ja que l’estratègia i el disseny de producte és core intern i defineix el servei que oferim a l’audiència. Un exemple de les dificultats internes: tenim un conveni amb unes categories professionals que estan pensades per fer ràdio i televisió, no per fer productes i serveis digitals. És urgent poder incorporar aquests nous perfils i prioritzar aquestes contractacions a mesura que generem places.

“La nostra competitivitat futura passa per tenir unes plataformes digitals robustes tecnològicament, amb una gran experiència d’usuari i una oferta de continguts basada en els nostres lineals, l’arxiu i un catàleg exclusiu digital”

Fins ara hem parlat de tota la part de tecnologia i producte. Però el que és clau per a l’estratègia d’èxit de les plataformes de vídeo és el seu catàleg de continguts. Totes les plataformes de televisions estan apostant per catàleg exclusiu de plataforma, sovint amb continguts pensats per a audiències complementàries que no miren tant els canals lineals. En aquest sentit, la davallada de despesa en continguts dels darrers anys ha frenat absolutament l’estratègia digital. Quan amb prou feines hi ha els diners suficients per poder programar els canals lineals, és francament difícil que es puguin tenir continguts exclusius per a la plataforma digital. En aquest sentit, si volem que hi hagi una plataforma de vídeo competitiva en català, ens cal una aposta ferma i estructural, i això vol dir un pressupost exclusiu per a la plataforma digital, tant pel que fa a producció com per a compra de drets de difusió.

Per tant, des de l’àrea de Mitjans Digitals de la Corporació estem convençuts que la nostra competitivitat futura passa per tenir unes plataformes digitals robustes tecnològicament i amb una gran experiència d’usuari, i una oferta de continguts basada en els nostres lineals, el nostre arxiu i també un catàleg exclusiu digital. I fins ara ens hem centrat en el vídeo, perquè quan parlem d’OTT la majoria de la gent té present les de vídeo, però l’estratègia s’extrapola exactament a l’àudio, on ens cal tenir una plataforma d’àudio potent amb els streams de les emissores i tota l’oferta de podcàsting.

Per això, des de Mitjans Digitals de la CCMA, creiem que és urgent i estratègic fer una aposta ferma i estructural a nivell de despesa i de recursos interns. Només així podrem oferir unes plataformes de vídeo i àudio en català a l’alçada de les expectatives de l’audiència.

Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram