Els mitjans locals portem la innovació a l’ADN. Des dels inicis, hem tingut la vocació –i la necessitat– de ser agosarats en la recerca de noves maneres de fer i de connectar amb la ciutadania. Tot i disposar de recursos limitats, o precisament per això, hem demostrat flexibilitat i agilitat per adaptar-nos als canvis del nostre sector, que han estat molts, i a vegades ens hi hem avançat abans que l’onada ens passés per sobre. No sempre l’hem encertat. Però ningú podrà dir que ens hem quedat immòbils.

En l’àmbit de l’audiovisual de proximitat, La Xarxa ha estat i és un motor d’innovació per al sector. Una eina al servei de les ràdios i televisions locals per estimular-les i acompanyar-les en un camí que, amb la revolució digital, està farcit de reptes i oportunitats. L’arrencada de la plataforma La Xarxa+ (laxarxames.cat) és el darrer episodi d’aquest llarg camí, i aspira a esdevenir un gran aparador digital de continguts de proximitat accessible per a tothom, des de tots els dispositius i qualsevol punt geogràfic.

La Xarxa+ és una eina que simbolitza una transformació profunda del sector, una palanca per contribuir a l’adaptació de l’audiovisual de proximitat a una nova realitat

Disposar d’una plataforma digital com La Xarxa+ és un gran repte tecnològic i organitzatiu. El desenvolupament tècnic que requereix aixecar i mantenir un servei d’aquestes característiques és molt ambiciós. La plataforma ha d’oferir una experiència d’usuari amable i homologable a la de les grans plataformes globals, que tenen pressupostos multimilionaris. Ha d’explotar les dades per permetre la personalització en funció dels interessos i consums dels usuaris, i presentar de forma prioritària els continguts dels canals locals preferits de cadascú, reforçant la connexió entre els usuaris i el seu mitjà de proximitat de referència. Ha d’acollir les emissions en directe d’una trentena de televisions de proximitat, amb la seva guia de programació i la funció de recuperació dels continguts dels últims set dies. Ha de presentar un ampli catàleg de vídeos sota demanda, correctament catalogats i agrupats en verticals temàtics, i amb mecanismes adequats de descoberta i motors de recomanació basats en algoritmes. Ha d’acollir desenes de pòdcasts de les emissores locals, un dels segells distintius de La Xarxa+. I un llarg etcètera de funcionalitats que La Xarxa+ ja té desplegades i que, com no pot ser d’una altra manera, estan en un procés de revisió i millora continuada.

Però La Xarxa+ no és només un repte tecnològic. És una eina que simbolitza una transformació profunda del nostre sector. Una palanca per contribuir a l’adaptació de l’audiovisual de proximitat a una nova realitat marcada per la ubiqüitat, la personalització i l’horitzontalitat. Els mitjans locals, amb el suport de La Xarxa, han d’explotar a favor seu les noves regles del joc, canviant el que calgui per preservar el que és substancial: la seva capacitat insubstituïble d’explicar històries de proximitat que ens interpel·len i ens emocionen, que ens ajuden a viure i a relacionar-nos amb el nostre entorn, a arrelar-nos i a projectar-nos. Aquesta encara és la missió de la comunicació de proximitat i La Xarxa+ és un instrument poderós per enfortir encara més aquesta vocació.

Miquel Herrada, director d’operacions de la Xarxa Audiovisual Local.

Article publicat al número de primavera 2023 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram