L’AMIC està a punt de celebrar els seus 25 anys i podem afirmar que aquesta ha estat i és una història d’èxit. El que va començar amb una trentena d’editors de premsa gratuïta que volien aixecar la mà i prestigiar el sector –sempre amagat i menyspreat fins al moment per les administracions, els grans clients i les agències de publicitat– és avui l’entitat més representativa de premsa, sobretot de proximitat, de tots els territoris de parla catalana: aplega prop de 500 capçaleres de premsa en suport paper i digital que arriben com una taca d’oli a pràcticament tots els pobles i ciutats. Som líders indiscutibles i amb una gran capil·laritat al territori, amb una diversitat de mitjans que sens dubte són un ecosistema ric i divers, que contribueix a millorar la qualitat democràtica del país, sobretot en un moment on les notícies falses i el populisme posen en perill els fonaments de les nostres llibertats i convivència.

L’AMIC, des de fa 25 anys, aposta per la qualitat i el rigor. Som el col·lectiu més gran de mitjans auditats a tot l’Estat, i el 80% de les capçaleres impreses i digitals en català controlades per OJD pertanyen a l’AMIC. Són molts mitjans d’àmbit local, però també nacional i temàtic. Mitjans compromesos que des de sempre han contribuït a la normalització del país, en tots els sentits, i sense oblidar l’essència del periodisme. Mitjans que sempre han estat al costat de la gent i que fan l’esforç d’adaptar-se als nous hàbits i als nous reptes tecnològics.

L’AMIC és avui una entitat forta, professionalitzada i econòmicament sostenible, amb una clara vocació de servei a l’associat. Una entitat que no depèn dels ajuts públics, que representen el 9% dels nostres ingressos, uns ingressos que han anat augmentant any rere any. No renunciem al que ens pertoca per representativitat, i seguim reclamant amb fermesa que els ajuts públics a l’AMIC reflecteixin el seu pes en el sector: més recursos que revertiran en serveis als associats.

“Som líders indiscutibles, amb una gran capil·laritat al territori i amb una diversitat de mitjans que contribueix a millorar la qualitat democràtica del país”

Els objectius estratègics de l’AMIC són la utilitat, el foment de la professionalitat i la representativitat. Objectius que es desgranen en incrementar la presència al territori, ajudar les editores i editors a generar més ingressos, potenciar la formació, facilitar nous serveis, aconseguir ajuts institucionals tant d’aquí com d’Europa… A més a més de la funció social que fem a través del concurs literari AMIC-Ficcions, dirigit als alumnes d’ESO i batxillerat de Catalunya, Illes Balears, País Valencià i Andorra, i el suport al Gran Recapte o a La Marató de TV3.

Una de les línies de treball és la formació, cada cop més especialitzada en l’àmbit comercial i en noves tendències, a banda de la feina com a central de publicitat que dona suport a les nostres capçaleres; són el dia a dia de l’entitat. Però els esforços en els anys vinents han d’anar cap a l’ajuda en la innovació, i aquí és important per a l’AMIC la incorporació de Genís Roca, que impulsarà el Laboratori de Recerca.

A aquests eixos estratègics se sumaran les iniciatives que l’AMIC realitzarà per celebrar aquest aniversari, com seran el Baròmetre del sector, l’edició de la publicació AMIC 25 anys, una campanya multimèdia, el Club de l’AMIC i la recerca de nous ingressos amb iniciatives com Catvertdata, que generarà campanyes de publicitat programàtica en català. Una mirada llarga amb més recursos, més serveis i més professionalització. En definitiva, una associació enfocada a generar més futur per als mitjans propis del país.

Ramon Grau i Soldevila, president de l’AMIC.

Article publicat al número d’hivern 2021-2022 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram