Els grans grups de comunicació espanyols establerts a Madrid s’enfonsen. Ni Prisa, ni Vocento, ni Unidad Editorial veuen la llum al final del túnel i l’Armada Invencible ensopega amb la tempesta perfecta. A les portes d’un nou cicle polític i d’un final d’any terrorífic, cada vegada amb menys opcions i amb més números vermells, els grans grups es veuen impotents davant una crisi econòmica generalitzada que no dóna treva i que segueix deteriorant el mercat comunicatiu com no s’havia vist mai.

Prisa veu amb impotència com la seva cotització borsària continua baixant i arriba als 65 cèntims per acció, una xifra ridícula, conseqüència de la caiguda del 80% del seu benefici i de l’enorme endeutament que arrossega. El pitjor? En tres mesos ha perdut un 40% del seu valor a la Borsa i les perspectives apunten a què podria caure per sota del 50% en les properes setmanes. Massa incerteses per a un grup poc habituat a mossegar la pols.

Vocento té convulsions perdent fins la camisa al parquet madrileny: ara val poc més de 300 milions quan al 2006 el seu valor es xifrava en 1.800 milions d’euros. El diari ABC acumula 130 milions de pèrdues en els últims anys, i el gratuït Qué! és una ruïna per a l’empresa editora i reclama una renovació immediata. Només són dos exemples.

Els problemes a Unidad Editorial es fan crònics i El Mundo, Marca i Expansión necessiten més reduccions de plantilla. L’asfixia financera del grup es veurà incrementada per les connexions italianes en un moment en què el país transalpí lluita per la seva supervivència.

Madrid tritura els mitjans de comunicació amb una virulència que no permet cap comparació amb el patiment dels grans mèdia catalans, indubtablement tocats però que suporten millor la severa crisi. Sembla finalment que la mida sí que importa i els generalistes estatals, autèntics pesos pesats del ring, tenen més dificultats per capejar un context econòmic que ha esborrat de les tertúlies els (fins fa poc) esperats brots verds… La recuperació econòmica “ni hi és ni se l’espera”.

David Centol. Editor del Grup Comunicació 21.