La cloenda sobtada d’Operación Triunfo és un exemple de com les dades d’audiència poden portar a decisions precipitades. OT va aconseguir 2,7 milions d’espectadors en la seva primera gala del 2011, un 17% del share, per darrera de la pel·lícula de La 1, que va tenir 4,3 milions d’espectadors. La gala següent, OT va baixar als 2,1 milions d’espectadors i La 1 als 3,7 milions d’espectadors, bàsicament perquè Antena 3 va aconseguir 3,2 milions de televidents. Llavors ja res va ser suficient. La tercera gala d’OT va pujar als 2,2 milions d’espectadors i el programa ha tancat amb una gala final de 2,5 milions d’espectadors.

La directiva de Telecinco justifica la decisió per les baixes audiències, però amb seixanta canals de televisió disponibles a les llars, un programa de més de 2 milions de telespectadors encara tenia un gran pes. Més quan a mitja nit acabaven els programes líders de les altres cadenes i OT recollia espectadors i assolia molt bones audiències al final del programa. I tampoc han valorat prou la fidelitat de la seva audiència, ja que El chat de OT retenia davant la tele mig milió de persones a altes hores de la matinada.

És més, aquesta gala final d’OT ha obtingut 308.000 telespectadors més que la gala final del 2009. I en la seva última hora d’emissió va assolir un share del 22%, que va arribar al 26% en el darrer quart d’hora del programa. La gala final fins i tot va superar La 1, però no s’ha pogut superar Antena 3 i sembla que això no es pot digerir.

Ara caldrà veure els efectes secundaris d’aquesta decisió, perquè OT és un programa transversal de la cadena. Deixarà buits en altres esàos, s’haurà de gestionar el mal rotllo dels concursants i professors, i ja s’ha destapat la caixa dels trons entre els seguidors internautes. Gran error menysprear i cabrejar dos milions de telespectadors fidels, més en un programa amb tanta fibra sensible. I ara, a veure quin programa posen que superi els 2 milions de telespectadors.

Lluís Tolosa. Sociòleg i escriptor.