Si aquesta pregunta no és la del milió de dòlars, poc li falta, especialment ara que Google acaba de modificar el seu algoritme per a la presentació de resultats. El problema està en què Google no sol donar molts detalls per evitar donar pistes als que volen prendre dreceres i col·locar de forma fraudulenta llocs web de poca qualitat en les primeres posicions.

Gràcies a les respostes vagues de Google i l’assaig i error, sabem que hi ha molts elements que intervenen: les paraules del títol, la qualitat del contingut, els enllaços rebuts, el tràfic rebut… i un llarguíssim etcètera que alguns “gurus” del SEO (Search Engine Optimization) allarguen fins als 200 o més factors que tenen influència directa en la posició que ocupen les pàgines en els llistats de resultats de Google.

Per complicar-ho una mica més, Google va incorporant periòdicament millores en l’ordenació perquè cada dia sap més de nosaltres com a usuaris del cercador, cada dia tenen una millor tecnologia i cada dia els defraudadors són més llestos. Són els anomenats “canvis en l’algoritme” de Google que, de tant en tant, posen de cap per avall el treball de milions de professionals dedicats a optimitzar el posicionament de milions de llocs web d’empreses, institucions o persones.

Molt bé, fins ara hem donat una resposta llarga que no respon. Com sovint fan els polítics. Però quina seria la resposta curta a la pregunta: per què la meva pàgina no surt entre els deu primers resultats de Google? La resposta més curta possible seria: perquè hi ha altres pàgines de més qualitat que tenen una millor acceptació.

No cal perdre de vista que Google quan ordena els resultats intenta posar en primer lloc les millors pàgines, les de major qualitat, però aplicant un procediment automàtic basat en indicadors quantitatius i mesurables obtinguts a partir de la informació disponible a internet. I qualitat entesa en el seu sentit més ampli: continguts, redactat, disseny gràfic responsive, usabilitat, accessible des de diferents dispositius, accessibilitat mòbil… i que a més la pàgina tingui molt de trànsit, molts enllaços, estigui molt citada en les xarxes socials i sigui realment interessant perquè els usuaris que la visiten realment la llegeixin i no se’n vagin corrents només arribar.

Google té totes aquestes dades, i més, per estimar fins a quin punt una pàgina és bona… i no sol fallar. Aquest és el principal motiu del seu èxit. En fi, sense adonar-nos-en la resposta curta se’ns ha tornat també llarga.

Cristòfol Rovira. Codirector del Màster Universitari Online en Cercadors de l’UPF-IDEC.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram