Dubto molt que alguns dels lectors d’aquest portal disposin d’accions d’empreses de la comunicació que operen des de Madrid. Si és així, millor que no segueixi llegint perquè les dades que donaré a continuació –que segur ja deu conèixer– no són positives, ni molt menys, esperançadores.

Grupo Prisa (El País) va perdre l’any passat 451 milions d’euros i les seves accions ara valen poc més que la xavalla que es té a la tauleta de nit; Unidad Editorial (El Mundo) acumula pèrdues de 360 milions d’euros en els últims tres anys; els amics d’Intereconomía (La Gaceta) es poden permetre el luxe de perdre 60 milions d’euros, mentre que els de Vocento (ABC) en perden 56, en mig d’una guerra civil al consell d’administració per tal de saber qui mana i qui gestionarà la imminent venda a trossos del grup.

A l’altra vorera del sector, els diaris gratuïts ja porten perdudes xifres de vertigen: 25 milions els del diari Qué! (una veritable ruïna per a una capçalera que es va comprar fa uns pocs anys per 90 milions d’euros i que mai ha donat resultats positius), i deu més els de 20 Minutos (líder del segment). ADN es va acomiadar amb un forat de 60 milions que va pagar Planeta, xifra similar als prop de 72 que va perdre Mediapro amb l’aventura de Público… Més?

No. Tenir accions o participacions d’un grup editorial madrileny no és cap ganga. Així doncs, què fer amb uns paperets que cada dia es van depreciant més i més i que probablement, amb operacions acordió, encara valdran quatre duros. Dintre i fora de la Borsa –què més dóna– aquestes empreses amb l’aigua al coll valen poc, molt poc i menys del que seria raonable per a unes grans editores que publiquen capçaleres líders en vendes i lectors.

La pregunta és així de simple: si els que més venen són els que més perden, com estarà la resta del sector? La poca transparència comptable, els artificis en el fons de comerç i les fugides cap endavant no auguren res de bo. La corda es tensa cada vegada més. I algú es preguntarà: però… qui va enganyar al pobre accionista?

David Centol. Editor del Grup Comunicació 21.