Qualsevol periodista sap que citar un expert és un dels mètodes més eficaços per donar consistència i credibilitat a un contingut. Tanmateix, no sempre resulta fàcil trobar experts en certes matèries: cal “pentinar” els directoris d’universitats, empreses i consultores fins a trobar la persona adequada. A més de tenir coneixement i autoritat en el tema, també ha de ser capaç d’expressar les seves opinions de forma adequada per als mitjans. I, per si fos poc, cal aconseguir que respongui a temps per al tancament. Gens fàcil!

Per simplificar aquest procés, recentment han arribat a Espanya les anomenades “plataformes d’experts”. Es tracta de llocs on els periodistes plantegen preguntes i reben respostes dels experts registrats. A continuació, trien les que els resulten més útils i les inclouen en la seva notícia, reportatge, crònica, etc. citant l’expert com a font. I què hi guanyen els experts? La possibilitat d’aparèixer en mitjans per potenciar la seva marca personal. Però és clar, tot això no és gratis…

El negoci de les plataformes d’experts

La degana d’aquestes pàgines és HARO (Help a Reporter Out), un lloc que va sorgir el 2008 com un grup de Facebook per ajudar els periodistes que buscaven informació. De seguida va evolucionar cap a una pàgina pròpia i actualment forma part de la multinacional de relacions públiques Cision. Paral·lelament van sorgir llocs similars com Pitchrate o PR Hunters. En espanyol, la plataforma d’experts més coneguda és YouCheck, creada el 2018 a Barcelona.

El funcionament d’aquest tipus de llocs és bastant similar: els periodistes disposen d’accés gratuït, mentre que els experts tenen una opció freemium amb funcionalitats limitades, o poden pagar una quota mensual per accedir a més oportunitats en mitjans. Per fer-se una idea del potencial de monetització d’aquest tipus de serveis, per exemple HARO assegura comptar amb més de 800.000 fonts i 55.000 periodistes registrats. Només que una petita part d’ells paguin pel servei prèmium… és un negoci molt suculent!

A més, aquest tipus de plataformes poden ser molt interessants des del punt de vista de la construcció de marca personal i fins i tot del link building amb finalitats de SEO. De manera que és previsible que el nombre de pàgines d’experts s’incrementi en els propers temps.

Impacte en les relacions públiques

Les agències de comunicació i relacions públiques sabem des de fa molt que una de les millors formes d’aconseguir oportunitats perquè els nostres clients apareguin en els mitjans és posicionar els portaveus com a experts en el sector. Alguns dels recursos que utilitzem per a aquest fi són les declaracions, entrevistes, articles d’opinió, blogposts, etc.

Des d’aquest punt de vista, les plataformes d’experts ens beneficien o ens perjudiquen? A priori, qualsevol eina que faciliti la feina dels periodistes, cada vegada sotmesos a una major pressió per produir més continguts amb menys recursos, és una notícia positiva. Fins i tot és possible que les agències acabem usant aquest tipus de serveis per donar més notorietat als portaveus dels nostres clients i aconseguir noves oportunitats editorials.

Perquè, encara que alguns han volgut veure en els portals d’opinions d’experts una drecera perquè les empreses puguin fer relacions públiques sense recórrer a les agències, la veritat és que per sortir als mitjans no n’hi ha prou amb aconseguir que t’enviïn un qüestionari o et posin al davant un micròfon o una càmera… Internet està ple de clars exemples de portaveus que, quan parlen, fan un flac favor a les empreses o institucions a les quals representen!

El valor dels experts en comunicar

Com sabem tots els que ens dediquem a les relacions públiques, intentar sortir en un mitjà a qualsevol preu mai és una recepta recomanable. És necessari un treball previ de definició de l’estratègia de comunicació, selecció del públic i els mitjans objectiu, identificació dels missatges clau i desenvolupament dels mateixos en el format adequat.

Per als propis periodistes, contactar directament amb fonts sense formació ni experiència en el tracte amb els mitjans pot convertir-se en un malson. Imaginem al reporter que demana informació en una d’aquestes plataformes sobre un tema molt concret i al cap d’unes hores ha de batallar amb desenes o centenars de respostes. Algunes telegràfiques i d’altres que ocupen diversos paràgrafs; algunes rellevants i interessants, d’altres plenes de llocs comuns; algunes ofertes per veritables autoritats en la matèria, d’altres per persones que no volen desaprofitar l’oportunitat de sortir als mitjans, encara que no tinguin molt a aportar.

Està clar que la qualitat no està renyida amb la rendibilitat. Les plataformes d’experts, correctament utilitzades i amb filtres adequats, poden ser una eina per facilitar la feina dels periodistes i perquè les agències de relacions públiques aconseguim noves oportunitats per tal que els nostres clients surtin als mitjans. Com en les xarxes socials, els blogs, els microvídeos, el branded content i altres innovacions recents, al final el que acaba marcant la diferència entre l’èxit i el fracàs és la professionalitat de qui les fa servir.

Deborah Gray, fundadora i directora de l’agència Canela PR.