La campanya de Bankia ha estat poc afortunada, tot i que simpàtica i clarivident. Vint sucursals de l’entitat bancària a Catalunya van promocionar aquest eslògan als seus finestrals. Res a dir, som humans i per tant els errors tipogràfics són habituals; tothom qui es dedica a aquest sector sap perfectament de què estic parlant. Però en aquest cas, més que un simple error, sembla com si el subconscient d’algú hagués conduït l’errada directament cap al cartell, el que demostra que qui va fer la campanya segurament no hi creia massa en el que pretenia explicar.

La curiositat em fa rumiar com és possible superar els nombrosos controls de qualitat que una campanya d’aquestes dimensions acostuma a tenir. Potser el supervisor número 323 barra bis estava en una agència de Cuenca… El que trobo incomprensible és que els propis empleats de les sucursals afectades no eliminessin immediatament el cartell al detectar l’error i permetessin que l’errada hagués transcendit. Conspiració d’uns empleats que sospiten poden ser despatxats pròximament?

Bankia ha respost que l’error es va esmenar en només 48 hores, però a mi aquest temps em sembla una eternitat. Per què no immediatament? Era tan senzill com enviar un correu a tots els directors de la xarxa d’oficines i demanar-los retirar el cartell si el seu no era el correcte. Així doncs, 48 hores –dos dies– em semblen moltes… Us imagineu els empleats d’aquestes 20 oficines de Bankia entrant a l’oficina passant pel cartell sense fer un gest tan simple com retirar-lo del finestrell? Doncs això és exactament el que va passar.

Cal dir, però, que el succés no ha tingut massa ressò mediàtic, el que és comprensible si entenem que Bankia és un magnífic client publicitari dels mitjans de comunicació. I aquests, lògicament, han volgut solidaritzar-se amb l’entitat per un error sense més transcendència.

“Tot un futut junts”. No deixa de ser simpàtic confondre futur per fotut… Potser és més realista pensar en la segona de les opcions, i així tots plegats, solidaritzar-nos amb una mica d’humor davant l’escenari que ens espera.

David Centol. Editor del Grup Comunicació 21.

centol@comunicacio21.com