L’Associació Catalana de la Premsa Comarcal, l’any passat i amb motiu del 40è aniversari, va celebrar una trobada amb associacions d’arreu de l’Estat espanyol al centre Movistar de la plaça de Catalunya de Barcelona.

Hi van ser presents l’Associació de la Premsa Comarcal Valenciana, l’Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana, l’Associació de Premsa Forana de Mallorca, l’Associació de la Premsa Local de Menorca, Tokikom (l’agrupació de mitjans locals en eusquera) i l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal.

Aquestes jornades van servir per contrastar punts de vista, maneres de treballar, anàlisis i reflexions sobre la premsa local i comarcal. En aquest sentit, els representants de les sis associacions van arribar a la conclusió que totes elles no tenien el reconeixement de les administracions estatals, sent totalment ignorades. Per aquest motiu van acordar redactar un manifest on, entre altres temes, es reivindicaria el suport de les administracions estatals. Durant els mesos previs, es va treballar perquè totes les associacions signants s’hi trobessin còmodes.

Getxo va ser l’indret escollit per signar aquest manifest, aprofitant els actes de celebració del 10è aniversari de Tokikom.

El Govern de l’Estat espanyol, que tant s’omple la boca amb els ajuts als mitjans de comunicació, desconeix el que passa més enllà de la premsa generalista. Per això, ara és el moment d’explicar què és i què representa la premsa comarcal i local. És l’hora de reivindicar la feina que fa, de demanar el que li pertoca.

Aquesta premsa és un col·lectiu que dona feina a milers de ciutadans de tot l’Estat. Fomenta i participa l’accés dels ciutadans al dret a la informació, a la cultura, a la participació social i als hàbits democràtics.

Compleix un paper essencial en la transmissió del coneixement i de la informació real. Els seus lectors són tant el gran públic com els líders d’opinió, els prescriptors de cada sector industrial, professional o social.

Els seus treballadors són periodistes, tècnics i gestors que fan possible el dret a la informació.

Ara és el moment d’explicar què és i què representa la premsa comarcal i local

La premsa comarcal i local viu, fonamentalment, de dos tipus d’ingressos: la venda de publicitat i la venda d’exemplars.

Arran de la crisi econòmica i sanitària, la premsa comarcal i local pateix amb cruesa les seves conseqüències i, malgrat tot, continua mantenint-se. Amb les caigudes en els ingressos publicitaris, que superen qualsevol dada històrica, aquesta premsa es continua editant, desafiant els temps, i no només mantenint lectors, sinó augmentant el seu públic objectiu. I, a més, moltes capçaleres han superat els cent anys d’edició ininterrompuda.

Per això, les associacions signants del manifest, representants reconeguts dels editors de premsa local i comarcal, reclamen que se les tingui presents a l’hora de planificar les ajudes a mitjans de comunicació i en les campanyes institucionals.

Ni més ni menys que el que ja té la premsa generalista d’arreu de l’Estat.

Francesc J. Fàbregas Bonet, president de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal.

Article publicat al número de primavera 2023 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram