Foto: Miguel Lorenzo

Alfred Costa Folgado (Torrent, 1969) és el director general d’À Punt Mèdia des de 2020. Llicenciat en Periodisme a la Universitat Cardenal Herrera de València, va iniciar-se a RNE i posteriorment va el salt a Radiotelevisió Valenciana, on va ser subdirector de programació, cap de secció de ficció seriada, i responsable del departament de nous projectes i entreteniment. També va ser regidor de Cultura, Comunicació, Transparència i Turisme de l’Ajuntament de Torrent pel PSPV, i professor a la Universitat CEU San Pablo i la Universitat de València. Abans d’assumir la direcció general d’À Punt Mèdia va ser cap d’emissions. A Comunicació 21, Costa passa balanç de la seva gestió al capdavant de l’ens públic valencià a les portes de la seva renovació.

La setmana passada, À Punt va presentar la nova programació amb una clara aposta per l’entreteniment. Per què?
La prioritat és migrar la programació cap a continguts molt més mainstream, productes que aparentment tenen un pes molt divulgatiu que acaben protegits per formats que tenen una vessant molt d’entreteniment. Això permet que captem un nou públic perquè els continguts són molt més atractius.

Vostè va assegurar en la presentació que és la graella “més competitiva” que mai ha tingut À Punt.
És així. Hem fet una tria de presentadors i presentadores que siguin capaços de defensar aquesta graella. Tenim cares valencianes molt consolidades, així com la incorporació de molts elements que no deixaran inquiets ni indiferents a ningú. Hi ha programes que ja s’han guanyat l’estima de l’audiència, però hem volgut fer un salt endavant.

I l’han fet amb novetats: 400, Tresor o trasto i Nyas, coca.
Són productes que ens han de permetre fer entreteniment de primera divisió. Pot semblar un atreviment des d’una televisió pública, però també hi ha certa antropologia sobre com som els valencians. El compromís d’arribar a tots els públics i de donar veu a tothom ens obliga a fer aquests exercicis de compensació.

Aquesta programació és la que millor escenifica l’ADN valencià?
Qui millor escenifica aquest ADN és la fotografia del dia de la presentació, la de tot l’equip. Ells són els protagonistes, qui millor defineixen el nostre ADN. Comptem amb un gran equip de professionals que defensaran en tot moment aquesta programació. Des d’À Punt hem fet un exercici important i innovador, endinsant-nos en el món digital.

“Les sinergies que À Punt Media estableix amb TV3 i IB3 també són fer política pública audiovisual”

Una de les novetats d’À Punt és crear continguts digitals per al públic jove.
Així és. Des d’À Punt volem crear continguts nadius digitals per a un públic que ha abandonat l’electrodomèstic que tenim al menjador de casa. Són continguts atractius i cridaners, de nous creadors audiovisuals en valencià, amb l’objectiu de guanyar-nos l’estima dels més joves.

Captar el públic infantil i jove és avui el cavall de batalla de la televisió convencional?
Sí, és el repte més difícil que tenim com a televisió pública. Per això, l’aposta pel digital ens ha de permetre fer una recerca en uns usuaris i en una graella segmentada al 100%, sabent que els seus hàbits de consum de l’audiovisual són a curt termini.

Foto: Miguel Lorenzo

La nova programació compta amb un equip de presentadors i presentadors molt compensat. Amb cares molt conegudes que simbolitzen la cadena i d’altres que s’hi estrenen. Li ha costat molt convèncer-los?
És d’agrair que alguns dels presentadors que són en la primera línia hagin renunciat a d’altres projectes possiblement millors en tots els sentits i hagin apostat per continuar abanderant la cadena. Alguns d’ells han fet de directors executius, s’han involucrat en la creació del programa i això és molt important de cara a defensar el producte. Aquesta programació és fruit de les renúncies de professionals amb molts quilòmetres de vol i l’atreviment de joves promeses que ja han consolidat les seves propostes amb molt d’èxit, i per això les hem renovades.

Aquesta programació també és el reflex que la marca À Punt està més viva que mai?
Amb l’esforç de tots i totes hem fet un salt qualitatiu important. Hem creat una manera pròpia d’explicar les coses, de mostrar els nostres productes audiovisuals. Avui el públic ja ens reconeix i ens identifica. Ara només ens queda un altre pas que, des d’un punt de vista semiòtic, no agrada a tothom: popularitzar-la.

A més de popularitzar la marca i consolidar-la amb aquesta nova programació, quin altre repte té À Punt per aquest 2023?
El repte pel 2023 és l’aposta informativa en un any marcat per diferents processos electorals. Això posarà la maquinària informativa en tensió, en el bon sentit de la paraula, amb un únic objectiu: complir amb la pluralitat.

“El projecte d’À Punt és prou jove com per donar-hi una altra empenta”

Vostè va assumir la direcció general el març de 2020. Fa tres anys, i enmig d’una pandèmia, era inimaginable que À Punt tingués aquesta graella televisiva?
Si m’ho haguessin proposat quan vaig accedir a la direcció general, haguera dit que complia el lliure destí, perquè estaria fent esoterisme [riu]. Aquesta programació era part de la proposta de creixement compartida amb l’equip que prenem habitualment les decisions de direcció. Tocava fer un exercici introspectiu per saber què calia millorar, però la pandèmia ha provocat que amb un cert atreviment hàgim posat la maquinària a una velocitat superior a la que esperàvem.

Què en destacaria de les sinergies que À Punt Media té amb TV3 i IB3?
Estem en col·laboració constant. Actualment tenim en cartera dos o tres productes de ficció que s’estan cuinant. És d’agrair aquesta relació, perquè això ens permet assolir pressupostos, productes i projectes que per a nosaltres mateixos no podríem posar dempeus. Aquestes sinergies que s’estableixen també són fer política pública audiovisual. A més, des d’À Punt volem exportar el talent valencià a altres cadenes i en projectes que tinguin una mirada més enllà del nostre territori.

El seu càrrec de director general es troba en ple concurs de renovació. Vostè és un dels qui s’hi ha presentat. Té energia per a continuar?
Sí, i en això sempre dic que soc una mica Astèrix, perquè vaig caure en la marmita i sempre veig el got mig ple. M’he presentat perquè considero que encara hi ha moltes coses que puc aportar, el projecte és prou jove com per donar-hi una altra empenta. Si acabo renovant, aportaré tota la meva experiència perquè encara hi ha possibilitats que aquest projecte corri una mica més.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram