“La comunicació local, la més propera als ciutadans, és la que ha sortit més reforçada arran de la pandèmia sanitària”, així ho ha assegurat Antoni Gutiérrez-Rubí, expert en comunicació internacional, en una trobada digital organitzada per la Diputació d’Alacant. La sessió virtual l’han seguida més de 200 persones.

“Els ciutadans demanen cada cop més una informació clara, precisa i transparent. Entrem en una nova etapa en què aquest factor serà un valor competitiu dins el sector”, ha afegit Gutiérrez-Rubí. En la seva intervenció, el periodista català ha traçat els reptes de la comunicació actual en deu punts, dels quals destaca la cerca dels ciutadans d’una informació veraç, permanentment activa i marcada per la interrelació a les xarxes socials.

Verónica Fumanal, presidenta de l’Associació de Comunicació Política (ACOP), ha centrat la seva intervenció en la gestió dels actors polítics durant la pandèmia. “Ha quedat clar que el component emocional ha d’anar estretament lligat als representants polítics”, ha subratllat. Dels polítics, Fumaral ha recomanat que “visualitzar les errades humanitza la comunicació en política. La societat perdona els errors, el que no perdona és la prepotència, ocultar la informació i l’engany”.

Xavier Casinos, director de comunicació de la Diputació de Barcelona, ha reivindicat la figura dels caps de premsa: “Cal professionalitzar la informació dels ajuntaments, apostant per un professional que conegui el sector, perquè la comunicació local és determinant”. En aquest sentit, Casinos ha deixat clar que “seria incapaç de qüestionar qualsevol proposta d’un tècnic d’altres departaments, però en la comunicació tothom hi entén i tothom s’hi atreveix”.

A més d’explicar com han de funcionar els gabinets de comunicació, Casinos veu imprescindible “la capacitat d’adaptació ràpida i d’improvisació des d’una avaluació constant d’allò que fas”, i considera que “la prioritat passa per no mentir mai, encara que vingui imposat, perquè la teva credibilitat s’acabarà resistit a la llarga”.

En relació a la crisi sanitària, Casinos ha avançat que la Generalitat i les quatre diputacions catalanes estan dissenyant una campanya conjunta adreçada a enfortir el turisme on es posarà en valor la seguretat. Al mateix temps, la Diputació de Barcelona farà una campanya en l’àmbit esportiu dirigida als municipis, en la reobertura dels equipaments esportius perquè els ciutadans se sentin protegits en el seu ús.