Fran Tudela i Lloret (la Vila Joiosa, 1996), més conegut com a Cabrafotuda (per la dita popular del seu poble: “De la Vila i plores, cabra fotuda”), s’ha convertit en el tiktoker amb llengua valenciana més rellevant del moment. Als seus 24 anys, es considera un creador de continguts, còmic, humorista, comunicador i, també, influencer. A partir d’ara vol fer carrera en l’àmbit audiovisual, i les xarxes han estat la seva punta de llança. És col·laborador del programa Podríem fer-ho millor de ràdio i Tàp Zàping de TV d’À Punt Mèdia. Ha guanyat diversos guardons, el més recent, és el Premi Martí Gasull i Roig en la categoria d’innovació que atorga Plataforma per la Llengua. A Comunicació 21, Tudela reivindica la llengua com a fil conductor en el món interactiu de les xarxes socials i Internet.

Sempre has volgut ser influencer?
No, de fet, jo vaig fer els estudis de Turisme, i vaig treballar en el sector com a guia turístic. M’agrada molt parlar amb la gent, de tota mena. Amb l’arribada de la pandèmia, quan el món es va aturar del tot, em vaig quedar sense feina i vaig haver de reinventar-me.

De guia turístic a creador de continguts, de Fran Tudela a Cabrafotuda.
En el confinament vaig començar a penjar vídeos des de casa. Amb una perruca i una mica de gràcia va ser suficient per mostrar-me al món, recollint el nom de Cabrafotuda d’una dita del meu poble que estava caient en desús. He tingut la sort que allò que faig té molta volada. Ara soc autònom, m’hi vull dedicar professionalment.

Escombres a les xarxes. Actualitza’ns la xifra de seguidors.
A TikTok, 210.000 seguidors; a Instagram, 76.000; i a Twitter, 13.000. Tenir aquesta bossa de seguidors et dona molta visibilitat i et permet arribar gairebé a tot arreu. He de dir que tenen una mica de trampa.

Trampa?
Sí, els primers vídeos que vaig emetre el 2020 van ser en anglès, perquè m’havien dit que per arribar al públic ho havia de fer en castellà o anglès. En molt poc temps, els vídeos es van fer virals, molt. Dels 140.000 seguidors que vaig acumular en poc temps a TikTok, més de la meitat eren d’Indonèsia. No em preguntis per què, estava al·lucinant.

“A TikTok pots arribar a tanta gent usant tant el castellà com el valencià”

I per què vas decidir canviar de llengua, fer el pas de l’anglès al valencià?
Va arribar un moment que em vaig estressar. Així, de cop, vaig deixar l’anglès i vaig fer una aposta decidida pel valencià. Els meus amics no entenien res, em van dir que m’equivocava, que en valencià no tindria recorregut. Tenia clar que preferia adreçar-me a la meva gent, amb la meua llengua.

El temps t’ha donat la raó.
[Somriu] Sí, des del primer moment ja vaig comprovar la bona acollida que em feia la comunitat. Amb el pas del temps s’ha demostrat que amb el valencià també pots arribar lluny. I ara tinc l’oportunitat d’aportar el meu granet de sorra amb aquests vídeos a les xarxes en valencià.

Ets tot un referent.
Això de referent sona molt fort. El que sí és veritat és que fins ara hi havia pocs referents en la nostra llengua. En el meu cas, la meva prioritat és tenir molta incidència i cura en els continguts. Si amb l’interès que ha generat Cabrafotuda sorgeixen nous tiktokers en valencià, molt millor. En un món audiovisual com el nostre, necessitem que a internet es parli en valencià.

El valencià pot competir amb altres llengües més globals com l’anglès o el castellà?
Sí, especialment a TikTok, una xarxa social que té un algoritme molt peculiar que fidelitza seguidors molt fàcilment. I, per tant, situa totes les llengües en el mateix rang. Així que ja no hi ha cap excusa possible. A TikTok pots arribar a tanta gent usant tant del castellà com el valencià.

T’has trobat detractors?
Sí, de tant en tant apareix algú que em diu que “hable en español”. És una situació poc habitual.

“És bo que els mitjans apostin pels influencers, fan que els joves connectin amb la televisió convencional”

La figura de l’influencer està mal vista?
No m’agraden les etiquetes; així i tot, a diferència d’alguns, a mi no em molesta que em presentin com a influencer. Més enllà de la transcendència del personatge, per a mi el més rellevant és el com; és a dir, en què pretens influir. En el meu cas, en la llengua. Si és així, ja m’agrada que em reconeguin.

Ho fa majoritàriament la gent jove.
[Riu] Sí, tot i que també hi ha molta altra gent gran que m’identifica. He perdut l’anonimat, sí, però em fa molt feliç tot el que m’està passant. I diré més: també em segueixen persones més enllà de la bombolla catalanoparlant. I això és molt interessant. Perquè per alguns és la manera per descobrir una nova llengua.

En l’àmbit de la comunicació i l’audiovisual, quin espai ocupen els influencers?
Penso que hi ha d’haver espai per a tothom. TikTok és un altaveu molt llaminer per comunicar, i a més pot aglutinar molta gent. Fruit de la consolidació del meu projecte, he tingut l’oportunitat d’estrenar-me a la tele, és un regal, un punt d’inflexió en la meva carrera professional. És bo que els mitjans apostin pels influencers, fan que els joves connectin amb la televisió convencional.

Aquest dilluns rebràs un dels Premis Martí Gasull i Roig.
[Somriu] Sí, em fa molta il·lusió rebre aquest premi, sobretot que la distinció la rebi un jove que usa la llengua al sud dels Països Catalans. El català té 14 milions de parlants, i molts d’ells són al País Valencià. Per tant, més enllà de reconèixer la meva feina i la meva aportació, és una reivindicació a la llengua des del sud, que som molts els qui lluitem per fer-la sobreviure.

Veus el futur amb optimisme?
Sí, la prioritat és continuar treballant al mateix ritme que ara, i que Cabrafotuda faci un salt en el públic de Catalunya i les Illes Balears. Aquest és el meu públic, i vull créixer cap aquesta direcció.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram