Dani Casanovas (Vilafranca del Penedès, 1982) és el director general d’Imagina, una agència catalana que ofereix serveis de màrqueting digital, xarxes socials i creativitat, entre d’altres. Enginyer superior en informàtica per a la Universitat Pompeu Fabra, s’especialitza en la creació de webs a Tirabol Produccions. Fa 6 anys va posar en marxa Imagina focalitzant l’estratègia en les xarxes socials. Avui és l’agència líder a Instagram i la més ben posicionada a TikTok, segons el darrer rànquing fet públic per Social Media a l’Estat espanyol. A Comunicació 21, Casanovas analitza la relació entre la publicitat i les xarxes socials.

Com neix el projecte d’Imagina?
Fruit de l’oportunitat d’especialitzar-se en xarxes socials, que aleshores era una capacitat molt incipient. I ho vam fer perquè crèiem que la capacitat de segmentar el públic era un element clau. Poder arribar a persones amb el seu propi llenguatge en el seu propi canal era una eina de comunicació que encara no ha estat desbordada per cap altra tecnologia, i crèiem en una agència especialitzada.

L’especialització és un grau?
Volíem crear una agència tan especialitzada com el servei que podíem donar nosaltres. D’aquesta manera, el nostre treball propi està enfocat a les xarxes socials, però el client també vol que coneguis tot el que té a veure amb l’entorn digital.

Quins són els serveis que més us demanen els clients?
L’externalització de les xarxes socials i la creativitat. De fet, hem fet un departament creatiu per a clients, perquè venint del digital podem crear moltes coses.

Què ha canviat en la publicitat arran de l’esclat de les xarxes socials?
Ho han canviat tot. Si vols vendre qualsevol producte has de fer arribar el missatge a través dels canals que utilitza el públic.

El vostre ecosistema de referència són els Estats Units?
Sí, és on passa tot, tot i que hi ha alguna empresa xinesa que també marca tendència. Califòrnia i Nova York són la referència. És on es cou tot.

I què es cou actualment?
Un és el debat sobre les cookies, que afectarà tothom i que hem de veure com funciona. Les cookies desapareixeran, però igualment hi haurà un element que ens seguirà a les xarxes. De l’altra, tot el que té a veure amb la realitat augmentada, hi treballant moltíssim. Treballem amb un hub virtual on treballem amb ulleres immersives que generaran un model de producció d’experiències que tindrà recorregut per a les marques.

“Imagina és l’agència número 1 a Instagram i TikTok perquè és especialment jove (amb una mitjana d’edat de 26 anys) i qui entén millor que ningú els codis d’aquestes xarxes”

Treballeu amb totes les xarxes socials?
Sí, treballem amb totes, però la majoria de clients ens demana fer-ho a Instagram i LinkedIn, perquè són dues de les referències. A Imagina intentem adaptar-nos allà on està el públic, on són els clients dels nostres clients. Facebook i Twitter estan molt més vives del que pot semblar, tenen un públic adult i que està relativament informat.

El tipus de llenguatge i la comunicació a través de les xarxes socials, són els mateixos per a totes o varia?
No, són totalment diferents. TikTok, per exemple, té uns codis molt diferents, i les estratègies de la resta de xarxes no les utilitza. Allà s’hi treballa per tendències i el que hem de fer és adaptar-nos a la xarxa. Coneixem els seus codis i això ens permet una producció mot àgil de vídeos seguint les tendències.

Tenint en compte el ritme frenètic de les xarxes, això es tradueix a l’hora de dissenyar una campanya?
En l’univers d’internet diuen que la velocitat va set o vuit vegades més de pressa que a la resta, i això ho notem molt. Intentem fer una feina àgil, que en uns dos o tres dies puguem tenir una primera peça, i que en una setmana puguem tirar la campanya, perquè és el que volen els clients. Tenim continguts previstos, però ens deixem un petit marge per a l’acció-reacció.

Per què sou l’agència número 1 a Instagram i TikTok?
Ho haurien de respondre els nostres clients [riu]. Jo crec que és per l’equip Imagina, especialment jove (amb una mitjana d’edat de 26 anys) i qui entén millor que ningú els codis d’aquestes xarxes. Som nadius digitals, i a partir d’aquí Imagina intenta apropar a les xarxes els nostres clients, que són les empreses. Per altra banda, tenim una metodologia pròpia molt potent.

Això us obliga a estar permanentment informats de l’evolució constant de les xarxes socials?
Totalment d’acord. Hi ha moltes tendències que es cuinen a l’estranger i que Imagina situa al mercat nacional gràcies als nostres partners. Això fa que ens permeti anar sempre per davant de la resta. De portes endins, cada setmana fem sessions de formació contínua per a tot l’equip. Les xarxes evolucionen d’una manera tan ràpida que, si en menys de dos mesos no ho fem, correm el risc de quedar-nos enrere.

En aquest sector el risc de quedar enrere és més alt que en d’altres?
A Imagina anem a les fonts, això ens permet conèixer abans les tendències que el gran públic. Per exemple, la realitat augmentada, fa un any que en parlem, i va sortir a la llum des de l’aparició de l’iPhone 12. Som a temps per aplicar estratègies al que vindrà. Tenim la sensació que tot va molt de pressa, però intentem anar a la mateixa velocitat de les fonts originals.

“S’ha creat un star system d’influencers en català que afavoreix la llengua, perquè si no, a les xarxes socials només es parlaria en altres idiomes”

De totes les xarxes, n’hi ha alguna que perdrà pes o totes s’aniran mantenint amb el seu públic?
Segur que aniran evolucionant. Però no hem de perdre de vista que deu anys enrere una xarxa que es deia Tuenti i que a Madrid era la més innovadora ara ha desaparegut i s’ha convertit en una companyia telefònica. Tot anirà evolucionant, igual que ho estan fent les xarxes.

Per a les empreses, quines són les xarxes socials preferents per a conviure-hi amb els seus clients?
Instagram i LinkedIn. Moltes empreses recorren a LinkedIn per fer el que abans feien a les fires i que ara pel coronavirus no s’estan celebrant. Han passat de les fires a LinkedIn i Google, i treuen rendiment durant tot l’any, no només durant la setmana que duraria la fira.

Líders a l’Estat espanyol i amb una mirada global.
Treballem amb multinacionals a França, Itàlia i Alemanya. Són marques que necessiten un referent al sud d’Europa i és relativament fàcil crear sinèrgies amb mercats alemanys, italians i britànics.

Arran de les xarxes socials ha aparegut el fenomen influencer. Quina mirada hi poses?
Els influencers formen part d’una estratègia de màrqueting de moltes marques, perquè el públic agafa confiança en determinats perfils de persones, aquestes persones tenen un gran impacte i les empreses utilitzen aquestes persones per comunicar els seus missatges. Abans s’utilitzaven futbolistes, ara influencers.

Tothom vol ser influencer.
Sí, és un perfil en alça. Cal ser carismàtic, que comuniqui d’una manera molt propera i que connecti amb el públic.

A Catalunya hi ha un mercat d’influencers consolidat?
Sí, i ha evolucionat força. Hi ha influencers que fan contingut en català i cal posar-ho en valor. S’ha creat un star system d’influencers en català que afavoreix la llengua, perquè si no, a les xarxes socials només es parlaria en altres idiomes.

Quin contacte té Imagina amb els influencers?
Hi treballem molt, per a diferents campanyes que agradin als seus seguidors. Preferiria no dir cap nom dels qui hem treballat, no personalitzar-ho.

Necessàriament els influencers han de ser joves?
No, els joves són els primers, però després hi ha perfils molt interessants, que comuniquin amb carisma o que tinguin un fet diferencial amb què guanyar-se la vida. Fan falta més influencers no tan joves.