El 2021 va ser un bon any per al sector del màrqueting i la comunicació a Catalunya: tant la inversió realitzada per les marques com la facturació de les agències va créixer al voltant del 22% respecte de l’any anterior. Aquesta és una de les principals conclusions del segon estudi sobre les expectatives d’evolució del sector elaborat per Collaborabrands per al Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya,.

En concret, el treball indica que les marques consultades l’any passat van invertir en màrqueting i comunicació una mitjana de 2.377.038 euros, un 21,9% més que el 2020. Per la seva part, les agències van facturar 744.085 euros pels seus serveis, un increment del 22,3%.

Optimisme moderat

L’estudi apunta que aquest creixement és el resultat de les expectatives sobre l’efecte rebot de l’economia després de la pandèmia. Un efecte, però, que duraria poc, ja que es detecta una tendència al manteniment de les inversions en màrqueting i comunicació per al 2022 i els dos propers anys.

Entre els directius de les marques, la situació actual fa que es moderin les previsions. Un 56% preveu mantenir el pressupost aquest exercici, i el 42% també el 2023. A més, el 15% té previst reduir-lo els dos anys. De cara al 2024, el 45% mantindria pressupostos, mentre que un 9% preveu rebaixar-lo.

Entre els directius d’agències hi ha una mica més d’optimisme: per al 2022, un 59% preveu tancar amb un augment de la facturació superior al 5%. Aquest optimisme es modera per al 2023, ja que el percentatge baixa al 48%, i el 2024 torna a créixer fins al 61%.

L’estudi també indica que el conjunt dels professionals del màrqueting i la comunicació mantenen l’optimisme respecte al futur: un 57% creu que el sector guanyarà dinamisme en els propers deu anys (dos punts més que l’any passat), tot i que entre els professionals de les marques el percentatge passa del 69 al 61%. A més, un 33% opina que es mantindrà el dinamisme en la propera dècada (cinc punts més), i el 10% que es perdrà (set punts menys).

Confiança en proveïdors i clients de Catalunya

L’informe també conclou que el 76% de les marques confia en proveïdors situats a Catalunya i preveu seguir-ho fent (un punt més que en l’anterior estudi), però incrementa la confiança en els proveïdors de la resta de l’Estat del 8 al 20%, mentre que per als de fora baixa del 17 al 4%.

Pel que fa als directius d’agències, incrementa la confiança en els clients ubicats a Catalunya per al creixement de la facturació del 34 al 43%, mentre que es redueix en els de la resta de l’Estat del 47 al 37%.

El segon estudi sobre les expectatives d’evolució del sector del màrqueting i la comunicació a Catalunya s’ha presentat aquest dijous al Palau Robert de Barcelona.