Els pressupostos en màrqueting i comunicació de les marques no han disminuït amb la pandèmia de la Covid-19 –de fet, han crescut lleugerament–, però sí ha caigut la remuneració de les agències de serveis. Aquesta és una de les principals conclusions del primer estudi sobre les expectatives d’evolució del sector, del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, elaborat per Collaborabrands.

El treball indica que les marques consultades han mantingut els seus pressupostos durant la pandèmia, amb una mitjana d’inversió en màrqueting i comunicació de 3.860.885 euros l’any passat, un 3,3% més que el 2019. Per la seva part, les agències de serveis han patit una forta davallada en la seva facturació, del 32,5%, amb una mitjana de 741.650 euros.

Comparant les dues tendències, l’estudi indica que es podria concloure que les marques han aprofitat la pandèmia per reduir la remuneració de les agències. Amb tot, afegeix que la diferència entre l’augment de les inversions i la baixada de la facturació de les agències també podria ser deguda a què els anunciants han invertit més en mitjans pagats, però també a què les marques utilitzen més serveis a menys cost.

Disparitat d’opinions respecte al dinamisme

Pel que fa a les opinions sobre com ha evolucionat el sector del màrqueting i la comunicació a Catalunya hi ha divisió d’opinions. La majoria de marques (58%) creu que s’ha guanyat en dinamisme i nivell d’activitat, mentre que la majora d’agències (62%) opina que s’ha perdut.

El principal motiu associat al creixement del sector és la millora de la capacitat per atreure empreses tecnològiques i start-ups. En canvi, el motiu de la reducció del dinamisme s’atribueix principalment a la pèrdua continuada d’oficines centrals ubicades a Catalunya de grans empreses multinacionals.

Optimisme compartit respecte al futur

El futur del sector del màrqueting i la comunicació a Catalunya és vist amb optimisme tant per marques –una mica més optimistes– com per agències. Més concretament, el 55% dels professionals consultats creu que el sector guanyarà dinamisme.

L’efecte rebot de l’economia després de la pandèmia i la millora de la capacitat de Catalunya per atraure tecnològiques i start-ups són els principals motius associats a aquest optimisme.

Per altra banda, la meitat de directius de marques de la mostra consultada en l’estudi creu que les inversions en màrqueting i comunicació creixeran més d’un 5% l’any que ve. De cara al 2023, el 55% opina que els pressupostos pujaran més del 5%.

Per la seva part, el 75% dels directius d’agències vaticina que la facturació augmentarà més d’un 5% l’any vinent (un 53% més del 10%). Per al 2023, un 78% de les agències consultades creu que incrementarà la facturació més d’un 5% (un 47% més del 10%).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram