Enric Nel·lo (Barcelona, 1968) és el curador de la sisena edició del festival d’innovació en comunicació Sitges Next, que tindrà lloc els dies 11 i 12 de novembre. Publicista de cap a peus, compta amb una sòlida trajectòria professional a Catalunya com a responsable creatiu a Grey, Shackleton, Havas i Proximity. El seu treball ha estat reconegut en festivals estatals i internacionals com Canes, c de c, D&AD, One Show i el Sol, on també ha participat com a jurat. Actualment és el director creatiu de Full Circle Karma. A Comunicació 21, Nel·lo avança que el festival d’enguany posarà en relleu el talent local.

Quin lligam has tingut històricament amb el Sitges Next?
Em ve molt de gust perquè, d’una banda, la meva vida sempre ha transcorregut entre Sitges i Barcelona, i de l’altra, perquè des de la primera edició del Sitges Next hi he tingut un lligam. Si fem un símil futbolístic, els he donat sempre un cop de mà des de la graderia, i ara ho faig des de la banqueta, dirigint. Cada any sempre m’hi he anat implicant una mica més.

Quina mirada posa el Sitges Next en la comunicació?
Té com a objectiu ser un festival d’innovació de la comunicació, tant del terreny creatiu com estratègic, així com del tecnològic i la producció. Tot plegat és abraçar el sector de la comunicació de dalt a baix, però sempre posant la mirada en la innovació. Així, la programació està pensada per posar a disposició d’aquells que hi participin l’oportunitat de donar a conèixer tot allò què s’està coent en aquest àmbit.

Quin és el segell que hi aportes com a curador?
La meva aportació es divideix en dos àmbits. L’un són les temàtiques on tindrà cabuda la innovació des de l’àmbit de l’automoció i l’estratègia, que estan tenint un paper molt decisiu en la publicitat. I l’altre són les ponències on és prevista la presència de personalitats rellevants del sector. Ara bé, un aspecte que vull aportar en aquesta edició és reivindicar i promocionar el talent de casa nostra. És bo donar a conèixer allò que està predominant a l’exterior, però sovint ens oblidem del talent que tenim a tocar.

Com és aquest Sitges Next postpandèmia, hi ha tingut alguna influència?
En l’únic aspecte que ha influït la pandèmia és en el canvi de dates, ja que habitualment el festival té lloc durant la primavera. En la programació hem volgut defugir de la pandèmia, però serà inevitable que els ponents hi facin referència en aquesta etapa. Tot i que hem de ser cautelosos, hauríem de començar a deixar enrere el terme postpandèmia. Entre tots hem de fer l’esforç de tornar a la normalitat i començar a generar tranquil·litat en el sector.

Què n’ha après el sector de la pandèmia?
La indústria de la comunicació i la publicitat ha patit moltíssim des del primer dia i durant tot aquest temps, on els pressupostos es van veure reduïts entre un 60 i un 80%. Els aprenentatges són claríssims: ara és el moment de fer un màrqueting de qualitat, sincer, amb un propòsit, i de donar solucions reals als consumidors, que estan més sensibilitzats que mai i decideixen molt més a l’hora de triar un producte o un altre. Això significa que les marques han d’aprofitar aquesta oportunitat, però no l’oportunisme.

“Hauríem de començar a deixar enrere el terme postpandèmia. Hem de fer l’esforç de tornar a la normalitat i començar a generar tranquil·litat en el sector”

En aquesta edició, el Sitges Next se celebrarà amb format híbrid, presencial i en línia. La combinació dels dos formats s’ha acabat implantant arran de la pandèmia?
Sí, els dos formats, presencial i en línia, han agafat molta força. Oferir l’opció de seguir el festival des de casa és una nova manera de guanyar nova audiència. I fins i tot, el format en línia et dona l’oportunitat de seguir el festival al mateix moment en què s’està duent a terme o a l’hora que ho desitgis, a través de l’opció a la carta. És evident que el format presencial té encara una forta incidència, però un dels aspectes positius que ha generat la pandèmia és el format en línia, que et permet ser un aparador per a tot el món.

El certamen no tindrà lloc en un sol espai.
No, es desenvoluparà en tres espais estretament vinculats amb el patrimoni arquitectònic i artístic local situats al nucli històric: el Mercat Vell, el Palau de Maricel i la Fundació Stämpfli. És una manera d’integrar molt més el festival al poble.

Què té Sitges que sempre ha tingut un component atractiu per a tots els públics?
Té molts aspectes que fan que sigui un poble amb valor afegit. Un entorn bucòlic, la seva gent i la proximitat amb Barcelona, amb qui sempre subratllo que és una extensió de la capital catalana. És un poble per gaudir del festival i de tots els racons que té, que són brutals.

Què n’esperes del Sitges Next d’aquest 2021?
Inspirar a l’audiència, que posi en relleu que hi ha moltes maneres d’adreçar-nos a les persones mitjançant noves eines, d’entendre quina és la direcció que traça el futur. Ens trobem en un bon moment per aprendre, i l’aprenentatge va adreçat tant a professionals actius com a estudiants.