El 2020, les ràdios catalanes van facturar 43,2 milions d’euros, un 19,9% menys que els 54 milions de l’any anterior, segons l’informe anual que fa Media Hotline per a l’Associació Catalana de Ràdio. Es tracta d’un important retrocés marcat per la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19.

La xifra d’inversió publicitària en el mitjà de l’any passat és la segona més baixa des de 2007, només superada pels 43 milions de 2013. Percentualment, però, representa la davallada més gran, superant 18,8% de 2009.

L’ACR destaca que la caiguda de la inversió publicitària en ràdio a Catalunya és inferior que en el conjunt de l’Estat, on ha estat del 22,9%, passant dels 438,3 milions de 2019 a 338.

La patronal també ressalta que la ràdio continua augmentant la seva participació en el mercat publicitari dels mitjans catalans, situant-se en el 17,7% (1,4 punts més que el 2019), el percentatge més alt en els 14 anys des de que es fa l’estudi (el 2007 va ser de l’11,6%).

Menys anunciants locals

L’informe indica que, el 2020, les ràdios catalanes van anunciar 2.852 marques, una reducció del 7,5% en comparació a l’any anterior, i van dedicar 290.585 minuts a la publicitat, un 9% menys.

El document conclou que l’any passat va caure la participació dels anunciants locals catalans, que va ser del 43,7%, un retrocés de 6,2 punts respecte de 2019. En canvi, van augmentar els anunciants nacionals amb el 18,8% (+3,1) i els de fora de Catalunya amb un 37,5% (+3,1).

Finalment, pel que fa a tipologia d’emissores, les generalistes abasten el 68,8% del mercat publicitari, 9 dècimes més que el 2019, i les temàtiques les baixen fins al 31,2%. Respecte de 2007, les ràdios generalistes han incrementat la quota de mercat en 13,5 punts, mentre que les temàtiques els han perdut.