El primer trimestre de l’any, la inversió publicitària en ràdio a Catalunya va ser de 9,927 milions d’euros, un increment del 2,1% respecte dels 9,720 milions del mateix període de 2021, segons l’estudi i2p de Media Hotline per a l’Associació Catalana de Ràdio. L’entitat considera que es tracta d’un augment “discret” en comparació amb el creixement del 12,9% en el conjunt de l’Estat.

“Aquesta diferència entre el mercat estatal i el català es deu sobretot a la publicitat en cadena i la publicitat local”, explica Enric Yarza, de Media Hotline. “L’administració autonòmica i local de Catalunya està reduint les inversions en publicitat, mentre que la resta d’administracions locals i autonòmiques d’arreu de l’Estat les estan augmentant” subratlla.

De la inversió publicitària a les ràdios catalanes, 6,521 milions corresponen a les emissores generalistes, un increment del 3,3% respecte del primer trimestre de 2021, i 3,406 milions a les temàtiques, pràcticament igual.

Publicitat en cadena i local

L’estudi indica la publicitat en cadena (la contractada perquè s’emeti a la vegada per totes les emissores d’un grup) ha augmentat un 12,9% a nivell estatal. Un creixement que es produeix, per una banda, pels diversos esdeveniments de ràdio celebrats al carrer amb diferents patrocinadors (que l’any anterior no es van fer per la pandèmia), i per l’altra, per l’impacte en el creixement de les inversions del sector públic, especialment de les administracions locals, provincials i autonòmiques.

Més concretament, la inversió publicitària de les administracions locals i autonòmiques (excloent les de Catalunya) creix el 25,2%. Per la seva part, la de l’administració general de l’Estat augmenta un 5,1%.

L’altre element de creixement de la ràdio estatal és la publicitat local, que s’incrementa un 13,5%. A Catalunya aquest augment és del 9,1%, mentre que la resta de províncies de l’Estat creixen el 18,2%. Tanmateix, la publicitat local dels serveis públics a Catalunya baixa un 13,1%, mentre que la del conjunt de les altres províncies puja un 26,2%.