Laia Rogel Vilanova (Lleida, 1981) és la fundadora i CEO de La Pometa, una de les agències de publicitat de referència de les terres de Ponent. Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i màster d’Estratègies de Comunicació i Publicitat per Elisava, és la nova vicepresidenta de l’Associació Empresarial de Publicitat i també presideix l’Associació Professional d’Empresàries Ap! Lleida. A Comunicació 21, Rogel reivindica Lleida com a espai de talent dins el territori català.

Vas iniciar-te professionalment lligada al disseny gràfic i a l’ensenyament. Com arribes a posar en marxa una agència de publicitat?
De ben jove vaig treballar com a dissenyadora gràfica i ho vaig fer en agències de publicitat de Barcelona, i més tard com a docent de Belles Arts en una escola de Tàrrega. Sempre he estat una persona molt inquieta i arran de la crisi econòmica de 2008 vaig llançar-me plenament al món de la publicitat posant en marxa la meva pròpia agència. L’any vinent farà deu anys.

Amb una marca molt personalitzada i carregada de simbolisme: La Pometa.
[Riu] Sí, el nom té a veure amb la botiga que regentaven els meus pares a Lleida, que és on hi ha actualment les dependències de la meva agència. Els pares van tenir durant més de 30 anys la primera botiga de la marca Apple a Lleida. Com que no vaig continuar el seu negoci, era una manera de recordar-los. A més, la poma és la fruita per excel·lència de Lleida. La Pometa és un nom afable, que genera proximitat.

De la publicitat, en quin àmbit s’ha especialitzat l’agència?
Tenint en compte que els pares van regentar durant tants anys la botiga d’Apple, sempre faig la broma que vaig néixer amb un ordinador sota el braç. I he tingut la sort de tenir-ne tots els models! [riu]. Com la tecnologia sempre ha estat molt present en la meva vida, l’agència sempre s’ha encaminat cap a aquest àmbit, a més de tot allò que té a veure amb la digitalització. Els inicis de l’agència van coincidir amb l’esclat de Facebook i la descoberta de les xarxes socials.

Des del primer dia has reivindicat el territori, en aquest cas, les terres de Ponent.
Sí, a les comarques lleidatanes tenim moltes empreses que són un referent al seu sector, i per donar-les a conèixer hem de crear marca, fer un front comú per compartir amb el món tots aquests talents. Per fer créixer el territori hem d’invertir en publicitat. A Lleida hi ha empreses familiars de llarg recorregut, però que avui encara veuen la publicitat com una despesa i no pas com una inversió. Sense anar més lluny, el 2020 el sector publicitari a Lleida només va generar un 0,5% dels 1.200 milions que es van facturar en el conjunt de Catalunya. Lleida i Tarragona són les dues províncies amb índexs d’inversió publicitària més baixos.

“La Pometa és una agència relativament petita, tot i que el més rellevant no és el volum, sinó el talent”

Com es pot capgirar aquesta tendència?
Picant pedra. Les noves generacions d’aquestes empreses familiars estan molt més sensibilitzades en la importància de ser presents al món digital, i ara que tenen capacitat de decisió i d’influència fa que estiguin més obertes a invertir en publicitat o en posar en marxa una estratègia de comunicació.

Hi ha professionals que descarten la feina pel fet de treballar a Lleida?
Sí, és un problema totalment detectat entre l’empresariat de Lleida. Ara bé, arran de la pandèmia, també vull posar en relleu que cada cop hi ha més professionals disposats a renunciar a viure l’estrès de Barcelona i aposten per una vida molt més tranquil·la i saludable. A l’agència tenim algun cas. A la inversa, a Lleida tenim un mal endèmic, la gent jove marxa. Hem de retenir el talent publicitari i captar-ne de nou.

Professionalment com es conviu des del territori a l’ombra de la gran marca Barcelona?
És una situació complexa, perquè aquesta sensació d’inferioritat està molt integrada en l’imaginari col·lectiu lleidatà. En el cas de La Pometa, tot i ser referents en el sector de la publicitat, no podem comparar-nos amb les agències de Barcelona. Juguen en una altra lliga, i gairebé tot el sector està concentrat en la seva àrea metropolitana.

Et sents com un bolet dins l’ecosistema publicitari català?
Més aviat com un caragolet, que a Lleida és tradició! [riu] La Pometa és una agència relativament petita, tot i que el més rellevant no és el volum, sinó el talent. Hem tingut la sort de poder guanyar alguns projectes superant competidors molt més potents. És el cas del centenari de l’Hotel Ritz de Barcelona, un escenari emblemàtic. Cada cop més col·legues que treballen a Barcelona aplaudeixen la feina que estem fent des del territori.

Un d’ells és Álvaro Montoliu, el nou president de l’Associació Empresarial de Publicitat, qui t’ha incorporat al seu equip. Què representa per a tu formar-ne part?
Per a mi és tot un honor ocupar la vicepresidència del gremi, aportant la meva experiència en els projectes amb perspectiva de gènere. I ho faré al costat d’un equip de professionals que tenen molt talent i estan disposats a aportar el seu granet de sorra en el sector, en un moment molt complex marcat per la crisi que ha generat la pandèmia i davant dels canvis tecnològics que viu el sector de la publicitat.

Quina prioritat té l’Associació?
Recuperar el lideratge que sempre havia tingut Barcelona en el sector publicitari pel que fa al conjunt de l’Estat espanyol. En els darrers anys Madrid ens ha passat la mà per la cara. Actualment a Barcelona s’està treballant a un alt nivell i cal reivindicar-nos. I ho farem també de bracet del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, perquè entenem que hem de treballar en la mateixa direcció. Si la situació econòmica i sanitària s’estabilitza i la implicació del Govern és bona, estic convençuda que tornarem a situar Barcelona allà on es mereix.