Montse Bonet, Thierry Mars, Lucy Barrett i Enric Yarza durant la taula rodona (foto: ACR).

L’Associació Catalana de Ràdio ha organitzat aquest dijous la jornada internacional L’èxit de la publicitat a la ràdio, en què experts del sector han analitzat la situació del mitjà, presentat casos d’èxit i exposat els avantatges d’invertir-hi en publicitat. La jornada s’ha celebrat a la Universitat Internacional de Catalunya i s’ha estructurat en quatre ponències i una taula rodona.

“Si continuem sent útils a la societat, si som capaços d’entretenir i d’informar a la gent, soc molt optimista pel futur que ens espera”, ha assenyalat en l’obertura de la jornada el president de l’ACR, Carles Cuní, qui ha recordat que aquest any l’entitat celebra el 30è aniversari de la patronal radiofònica.

La primera ponència ha estat Com costa vendre la ràdio!, a càrrec de Francesc Robert, director d’Atresmedia Radio a Catalunya, secretari de l’ACR i professor a la UIC Barcelona. El periodista ha afirmat que la ràdio continua sent el mitjà que més credibilitat té, i que hi ha eines que demostren l’èxit de l’eficàcia de les campanyes publicitàries que s’hi insereixen, així com de l’atribució d’aquesta inversió.

Posteriorment ha intervingut Thierry Mars, director de ràdio de l’EGTA (Association of TV & Radio Sales Houses), qui ha explicat la importància del mitjà per impulsar negocis. Mars ha assenyalat que la ràdio té més del 70% d’abast diari a Europa i que els seus oients escolten una mitjana de tres hores diàries.

Per altra banda, Thierry Mars ha destacat la importància de la creativitat per augmentar les vendes. Finalment, també ha apuntat que la radio és el mitjà que més respecta el medi ambient, perquè és el que genera menys quantitat de CO2.

Per la seva part, Montserrat Vidal-Mestre, cap d’estudis de Comunicació Audiovisual a la UIC Barcelona, ha realitzat una conferència branding sonor. “Associar un so a una marca és una eina molt potent. El so és capaç de posar-se al nostre inconscient, d’impactar en nosaltres sense que ens n’adonem. És una oportunitat per endinsar-se a la ment del nostre consumidor”, ha dit.

En la seva intervenció, Vidal-Mestre ha posat diversos exemples de sonotips, jingles, cançons i veus perquè els participants poguessin identificar de quina marca es tractava. En aquest sentit, ha destacat que, segons els estudis, el 75% de les vegades es recorda la categoria del producte anunciat, mentre que el 38% d’oients és capaç de reconèixer de quina marca es tracta.

Lucy Barrett, directora de clients a Radiocentre i presidenta de la World Radio Alliance, ha realitzat una ponència sobre com aconseguir que els anunciants vegin la ràdio de manera diferent. “Necessitem que la gent revalori la ràdio”, ha afirmat.

Barrett ha destacat la diferència entre les percepcions sobre l’eficàcia de la ràdio i la realitat, i ha exposat casos d’èxit i eines per demostrar aquesta eficàcia. Finalment, ha apuntat que la publicitat en ràdio és eficaç i que el 52% de la gent que sent un anunci a la ràdio que els interessa busca el producte online.

A continuació hi ha hagut una taula rodona amb Thierry Mars, Lucy Barrett i Enric Yarza, propietari de MediaHotline, moderada per Montse Bonet, professora i secretària de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona. En la conversa, els ponents han coincidit en la importància d’explotar millor les dades d’audiència, i han abordat les formes de finançament de ràdio, a banda de valorar el futur de la ràdio.

El secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat, Oriol Duran, alumni de la UIC Barcelona, ha estat l’encarregat de cloure la jornada. “Catalunya és excepcional per la feina que fa en ràdio. Avui algú em deia que fa 100 anys la ràdio era jove i ara que estem a punt de fer 100 anys, crec que continua sent-ho”, ha afirmat el periodista. “L’àudio continua present i totes les empreses i institucions tenim clar que ha de seguir existint i ha de servir per seguir informant”, ha reblat Duran.