Maria Juncosa Bonet (Reus, 1985) s’ha fet un lloc en el món de la publicitat nord-americana després d’aterrar-hi ara fa vuit anys, a Chicago (Illinois). El seu pas per dues agències de publicitat a Catalunya i poder descobrir quina era la seva vocació, des de la banda més creativa dels anuncis, han estat la prèvia d’un camí que, ara com ara, es fa gran als Estats Units.

Bonet va arribar-hi el 2013, seguint una oferta laboral que va rebre el seu marit, tot i que el primer any no va dedicar-se al seu camí professional, sinó que va aprofitar per conèixer la ciutat i perfeccionar l’idioma. “El primer hivern, a –30 graus, va ser difícil”, confessa, però ràpidament va donar-hi la volta. “Ara vaig a treballar a peu a la feina, tant si fa fred com si fa calor”, diu.

La reusenca va decidir optar a una oferta de feina a l’agència Leo Burnett, una marca creada el 1935 per qui dona nom a l’agència, i que va obrir sucursals a diferents ciutats com Nova York, Los Angeles o Montreal. Actualment l’agència té presència arreu del món, amb una seu a Madrid. Bonet hi aterra per dur a terme la feina que desenvolupava a Barcelona, i apunta que “era curiós treballar a Chicago i fent-ho en castellà”.

La feina de la catalana es basa en dibuixar i dirigir equips de professionals que donin resposta als problemes que presenten els seus clients, i després de la seva experiència a la capital catalana, li arribava el repte de fer-ho més enllà de l’oceà Atlàntic, amb clients com Nintendo o Kellogg’s.

Madrid, com a aperitiu a l’estranger

El canvi de rumb en la vida professional de Juncosa va sorgir en adonar-se de quina era la seva vocació real. “M’encanten els nens, la vocació de mestra és increïble, i se l’hauria de valorar molt més, però vaig pensar que no era per a mi, si no tens una vocació al 200% potser has de fer un altre plantejament”, apunta.

Després d’una vida a La Salle de Reus i formada en Magisteri per la Universitat de Barcelona, va iniciar-se en el món de la interpretació i de la moda. Durant un any va mudar-se a Madrid per interpretar un paper a la sèrie Los Serrano, i ho combina exercint de model. Un sector que li obre les portes al món de la publicitat: “L’experiència com a model em va servir per conèixer, també, com treballen les agències”, explica. Així és com va decidir començar el seu camí en una agència de publicitat petita, ubicada a Barcelona.

Poc a poc va créixer pel que fa a coneixement del mercat i en el canvi d’agència va rebre clients amb més nom i va passar cinc anys movent-se entre Barcelona i Madrid. “Vaig adonar-me que era la meva passió i em donava l’oportunitat de conèixer marques i gent molt diferent, això em permetia no avorrir-me”, rebla. I aquest trampolí la va portar a Illinois, on hi viu des de fa vuit anys.

A Leo Burnett gaudeix a diari de la publicitat als Estats Units i de la seva diversitat, així com de la dificultat que suposa satisfer els clients d’un país que suma prop de 330 milions d’habitants i 50 estats. “L’estil de vida de les persones de Califòrnia és molt diferent a les de Colorado, i els anuncis poden grinyolar segons on s’emetin; és curiós veure les consideracions que has de tenir en compte per garantir l’èxit d’un anunci”, confessa. La riquesa en la societat nord-americana fa que, segons Juncosa, sigui complicat adaptar-se amb èxit a tothom.

Fenòmens com el #MeToo o l’aposta per col·laboracions pagades per part d’influencers no passen desapercebuts en la publicitat que s’ofereix als Estats Units. En aquest sentit, la reusenca creu que les agències “no poden tancar els ulls davant del que està succeint” i pronostica que “pot marcar el producte que s’ofereixi en els propers anys”. Mentrestant, seguirà creixent en el sector de la publicitat des d’un lloc de privilegi, en una ciutat que atrapa.

 

Article publicat a Exterior.cat.