El nou degà Miquel Campmany (foto: Col•legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya).

Miquel Campmany Muñoz (Barcelona, 1965) ja és oficialment el nou degà del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, rellevant Rosa Romà, que al març va assumir la presidència de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques per la Universitat Autònoma de Barcelona, Campmany va treballar a les agències BBDO, Grey Barcelona i BrandInside. Des de fa 12 anys és el responsable de comunicació comercial i continguts de Nestlé, i com a col·legiat ha estat integrant del jurat dels Premis Impacte i director del certamen en l’edició de 2021. A Comunicació 21, Campmany vol apropar-se als professionals joves per consolidar el present més immeditat i el futur de l’associació.

Com es gesta encapçalar l’única candidatura que acaba com a veu autoritzada del Col·legi?
És una cocció lenta on s’hi sumen molts elements en la preparació d’aquest plat. Tot i que algunes juntes anteriors m’havien proposat formar part de l’equip, arran de dirigir els Premis Impacte, la fins ara degana Rosa Romà va dir-me que acabava el mandat, que no el renovaria, i que jo representava una persona de consens dins el Col·legi. Em va agradar la proposta, perquè aquest cop era per encapçalar el Col·legi, i vaig dir que sí.

És un càrrec que necessita temps i dedicació.
No és que tingui més temps ara que abans, però representar una professió ho ha de fer algú que hi posi els cinc sentits. La prioritat d’aquells que formem la junta és que hem d’estar dedicats i pensant en la professió a llarg termini, dedicant-hi temps des de l’activitat permanent i no d’una manera residual.

Quin llegat li deixa Rosa Romà?
Em deixa un llegat molt bo, el Col·legi es troba en un moment molt dolç, perquè la Rosa ha aconseguit un dels objectius que s’havia marcat: renovar-lo de cap a peus i posar-lo al dia. Han estat uns anys de transformació del sector, i amb l’obertura a l’àmbit del màrqueting, el Col·legi és qui millor representa el màrqueting, la comunicació i la publicitat. I també de la manera com ho fa.

De quina manera?
Entenent que els professionals que treballem amb marques tenim com a finalitat garantir que el consumidor o l’usuari trobi una marca que li aporti confiança i credibilitat. Aquest és un propòsit rellevant de la nostra professió, i el Col·legi ha de saber transmetre confiança i credibilitat a la societat. No som metges, però el que fem contribueix a fer un pas endavant sobre com les persones ens relacionem amb un conjunt de solucions que donen resposta a les nostres necessitats. Tenim un rol i hem de fer entendre a tothom que estem treballant per un benefici col·lectiu.

“Hauríem de ser la primera mà per als joves que abandonen el món acadèmic i entren en el món laboral”

La nova etapa tindrà continuïtat amb la feina feta per la fins ara degana Romà?
Serà un híbrid que escenifica l’equip de persones que m’acompanyen: una part de l’equip de Romà continua i una altra part hi entra per primer cop. És una junta potent, amb professionals de tots els àmbits d’un sector molt eclèctic. No venim a passar l’estona, sinó que ens trencarem les banyes per a veure què necessita el sector i per a trobar els recursos que necessita per a cobrir-ho. Així que el nou projecte té un punt de continuista i alhora volem accelerar la transformació que ja va iniciar Romà.

Com s’ha d’accelerar aquesta transformació?
Amb seny. El primer que hem de garantir és que col·legiar-se té un valor afegit i un sentit per als professionals del sector. I la prova del cotó és preguntar als joves acabats de llicenciar si hi troben aquest valor afegit. Hauríem de ser la primera mà per a aquests joves que tot just abandonen el món acadèmic i que entren en el món laboral. Aquest és un repte que ens hem fixat per aquest nou mandat.

A diferència d’altres sectors, els professionals del màrqueting, la comunicació i la publicitat no necessiten col·legiar-se per exercir.
Així és, però tenint en compte que el nostre no és un col·legi regulador, una de les riqueses que tenim és que la nostra professió és oberta a professionals inquiets. Més enllà de la formació acadèmica, el nostre enriquiment professional es basa en la varietat d’experiències. Des del Col·legi hem de ser una esponja per representar la diversitat que té el nostre sector, i això implica rebre tothom qui hi sigui, vingui d’on vingui. Aquest és un pilar fonamental.

“La internacionalització del sector ha de ser un dels eixos de treball del Col·legi”

Un dels grans llegats de la junta anterior és el Hub del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya. Quina mirada hi posa?
És un projecte molt ambiciós, perquè en la societat actual sumar experiències professionals té a veure amb el treball en xarxa. Cada cop estem més condemnats a aprendre a treballar en xarxa. Per això, és important trobar un instrument que físicament ajudi a visualitzar que una possible part d’aquesta xarxa permeti ser virtual, però que també pugui posar en contacte persones que puguin treballar plegades, és bo per al sector. Hem d’enfortir aquesta aposta.

La intenció és mantenir el Hub tal com és o tenen previst introduir canvis?
El projecte està plenament en marxa i hi ha uns objectius per assolir un conjunt de professionals. Ara la nova junta vol avaluar els objectius marcats i els objectius aconseguits, quin és el llindar perquè aquest projecte tingui sentit en els propers anys, i veure què cal fer. Veurem si hem de mantenir l’estratègia tal i com la tenim, o si l’hem de canviar o transformar. Sempre salvaguardant el que hi ha darrere; és a dir, facilitar el treball en xarxa per als professionals.

Abans que Romà renunciés al càrrec va segellar un acord històric amb l’Associació Empresarial de la Publicitat. Cap on caminarà?
Tot just acabem de prendre possessió. Aquesta és una carpeta que tenim a sobre la taula i hem de veure com trobem un encaix per a treballar conjuntament per al sector.

“El Col·legi ha de saber transmetre confiança i credibilitat a la societat”

Quins canvis ha generat la pandèmia?
Ens vam prendre la pandèmia com una crisi i un canvi de paradigma. On hi ha transformació, una crisi té conseqüències negatives per a alguns i en té de positives per a altres. La pandèmia ha generat moltes oportunitats.

Quines?
Avui des de Catalunya podem construir estratègies de comunicació i de màrqueting per a empreses de la resta de l’Estat espanyol, però segurament que ens haurem d’acostumar que un percentatge significatiu del servei que donem està en un altre lloc.

Fa referència a la internacionalització del sector?
Sí, la internacionalització del sector ha de ser un dels eixos de treball del Col·legi. Hem de facilitar que els professionals del màrqueting i la comunicació, vinguin d’on vinguin, puguin trobar a Catalunya un espai amb moltes oportunitats i que considerin que els mereix la pena incloure el nostre destí a les seves short lists professionals. Alhora, hem de facilitar que aquells estudiants i professionals que tenim aquí, i que estan molt ben formats, puguin optar a les millors oportunitats fora.