El Comitè Econòmic i Social Europeu (CESE) reclama una normativa harmonitzada per a tots els països membres de la Unió Europea per tal de regular la figura dels influencers en el camp publicitari. En un dictamen, aquest òrgan consultiu de la UE posa en relleu que no existeix a nivell europeu una regulació específica al respecte, encara que la l’activitat dels influencers quedi enquadrada tant a la normativa de pràctiques comercials com en l’audiovisual.

Davant l’actual corrent regulador per part dels diferents estats membres, el CESE ressalta la conveniència d’una simetria legal que no menyscabi la protecció dels consumidors en el mercat únic.

Més control i transparència

En el dictamen exploratori La publicitat a través d’influencers i el seu impacte en les persones consumidores, el CESE insta la Comissió Europea a garantir una sèrie de punts en el marc de la Unió.

D’entrada, demana un paper més proactiu de plataformes i xarxes socials per protegir els menors d’edat davant els continguts perjudicials (alcohol, begudes energètiques, apostes, pornografia, tabac, cirurgia estètica, etc.). En tot cas, afegeix, haurien d’incorporar l’etiqueta ‘prohibit a menors de 18 anys’, obligar a la verificació d’edat, i permetre l’ús del control parental.

El Comitè també reclama una identificació clara dels missatges amb intencionalitat comercial, incloent una menció expressa tipus ‘publicitat’ o ‘patrocinat per’, evitant les comunicacions comercials encobertes.

L’òrgan consultiu també diu que cal advertir en l’ús d’imatges retocades, modificades o creades per intel·ligència artificial, així com l’ús d’influencers virtuals.

A més, el CESE entén que cal considerar com a infracció aquests incompliments per part dels influencers, sense detriment de la responsabilitat solidària per part d’anunciants i de plataformes i xarxes socials.

El Comitè Econòmic i Social Europeu considera que queden una sèrie de qüestions relatives a l’activitat dels influencers i creadors de continguts que haurien d’estar subjectes a una anàlisi acurada a nivell de la UE, com ara el seu lloc en la legislació laboral, qüestions relacionades amb els impostos, així com l’activitat específica dels nens influencers.

El dictamen del CESE ha tingut com a ponent el secretari general de l’Associació d’Usuaris de la Comunicació (AUC), Bernardo Hernández, i ha estat realitzada a instàncies del Ministeri de Consum amb motiu de la presidència espanyola del Consell de la UE durant aquest semestre.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram