Víctor Puig (Martorell, 1970) és periodista i director general de l’agència de comunicació i màrqueting Zinkdo. Amb un màster en Comunicació Interactiva a la UAB, té un recorregut ampli per diferents sectors de la comunicació. Després de forjar-se com a periodista, va iniciar-se en el món d’internet quan gairebé ningú hi apostava. Així va treballar a la revista Web de La Vanguardia Publicaciones. També ho va fer a Overalia com a director de reputació i continguts; a MTV Channel España com a cap de continguts digitals, i a Bertelsmann On Line com a director de gestió de producte. Puig és un expert en continguts digitals i ha posicionat Zinkdo com una de les empreses referents dins el sector.

Sempre has estat un precursor del món digital. Fa 25 anys ja vas endinsar-te en el món d’internet quan gairebé ningú en parlava.
Sí, va ser a la revista Web, un producte de La Vanguardia. Va ser la segona revista especialitzada en internet a l’Estat espanyol. La primera, que es feia a Madrid, va aparèixer 15 dies abans. El que fèiem era periodisme des d’un vessant divulgatiu per explicar què era internet i tots els elements que l’envoltaven. La revista va anar evolucionant fins a posar de relleu els negocis i els models d’empresa que començaven a generar-se a través d’internet. És curiós, perquè el final de la meva etapa a Web es parlava molt més d’economia que de tecnologia o de webs.

A principis dels 2000 esclata l’interès per internet des del sector empresarial i comunicatiu. Quin paper hi jugues?
En aquell moment les empreses volien començar-se a posicionar a internet a través dels blogs, però no hi havia la figura d’expert en continguts. Des d’aleshores m’interessen els continguts, el rol social dels mitjans de comunicació, m’intriga comprendre com les persones ens expressem, compartim idees, i fins i tot com les posem a debat. Vull aprendre més i saber com explicar les coses.

Durant aquests 25 anys has acumulat molta experiència en diversos àmbits vinculats a la comunicació digital. Un dels reptes va ser MTV Channel España, com a cap de continguts digitals, i treballant a Madrid.
La meva tasca a MTV Channel España va ser posar en marxa i evolucionar el model de negoci a la plataforma web i al mòbil dels tres canals que tenia l’empresa Viacom. La meva tasca va ser implantar el procés digital del projecte, posar en marxa les primeres webs d’MTV i comercialitzar continguts per a diferents operadores mòbil, que aleshores començaven a tenir molt interès entre la societat. La meva intenció era treballar un parell d’anys a Madrid i van ser-ne set! Així que torno a Barcelona per incorporar-me al projecte d’Overalia.

Ho fas en plena crisi econòmica.
Sí, en un moment en el qual les grans agències de Barcelona havien fet un moviment que econòmicament tenia sentit, però pel que fa als equips tot el contrari. Van mantenir la cúpula directiva i van becaritzar tota la resta de professionals. Això va crear un espai per a professionals que tenien talent i que, veient aquesta aposta, van decidir crear el seu propi negoci enfocat a la formació i la consultoria.

“El poder de la segmentació ha provocat que sigui tan rendible invertir en xarxes socials, perquè arribes directament al públic adequat amb molta precisió”

És el teu cas, posant en marxa l’agència de comunicació i màrqueting Zinkdo.
Sí, després de treballar intensament com a consultor independent uns quatre anys, va arribar un punt que em calien mans per executar les estratègies, em calia un equip, i la resposta va ser muntar una agència. Després de vuit anys de recorregut, Zinkdo vol ser el matrimoni feliç entre la consultoria i les accions d’un agència. I és aquí on amb una colla de professionals, majoritàriament periodistes, oferim solucions de comunicació online als nostres clients.

Quina és l’acció de treball?
A Zinkdo tenim tres prioritats per als nostres clients: establir les bases de l’estratègia determinada, el compromís a executar-les i, sobretot, mesurar-ne els resultats. Aquestes prioritats potencien el model de negoci que té el client. No es tracta de fer moltes piulades a les xarxes, sinó com fer que tots els canals digitals aportin valor i resultats al model de negoci de cada client. I ho fem a partir del màrqueting i de la comunicació.

Quin és el perfil d’empresa que aposta per Zinkdo?
És una empresa o institució pública que ha tingut experiències en el món digital, però no ha acabat d’obtenir els resultats que s’havia fixat prèviament. I no sap identificar els motius. A Zinkdo elaborem un diagnòstic, fixem una estratègia i els proposem aplicar-ho de manera ràpida i àgil a partir dels recursos que té cada empresa. Des d’aquest punt de partida, elaborem uns continguts que es visualitzen en l’entorn digital, des de xarxes o web.

“Un dels errors més freqüents de les empreses és calibrar malament les necessitats que genera tenir una comunicació constant i renovada en línia”

També gestioneu la monitorització de l’opinió en línia de les empreses.
Així és. Les empreses controlen una part del discurs en el món digital, però no l’altra part. És a dir, una empresa és el que diu què és, però també el que la resta diuen què és. A Zinkdo recopilem la informació i les opinions que es generen i les analitzem per gestionar millor la reputació de les empreses.

Majoritàriament quines són les mancances que es detecten en l’entorn digital per part de les empreses amb qui treballeu?
Un dels errors més freqüents de les empreses és calibrar malament les necessitats que genera tenir una comunicació constant i renovada en línia. És a dir, empreses que inicien projectes digitals sense comptabilitzar que tenen un impacte econòmic pel volum de treball i hores de dedicació. Hi ha altres errors, com ara disposar d’un web que no genera tràfic. El relat no només s’ha de construir, sinó que difondre’l i donar-lo a conèixer és tan o més important al públic adequat.

Darrerament, les empreses han posat la mirada en les campanyes de comunicació i màrqueting a les principals xarxes socials de consum.
Sí, aquest és un dels serveis que estem rebent més demanda. I ho és pel propi model de negoci de les xarxes socials, que no són oenegés. Si ets una empresa i vols arribar a aquest públic, has de passar per caixa; concretament per la caixa de cada xarxa. El poder de la segmentació ha provocat que sigui tan rendible invertir en xarxes socials, perquè arribes directament al públic adequat per a cada cas amb molta precisió.

Cada dia es generen una munió d’impactes a través de les xarxes socials. Com pot tenir incidència una empresa en el món digital?
Entenent que les xarxes socials són espais de conversa i no pas de publicació. Com pots fer que el teu impacte tingui valor? A una empresa que aporti respostes i coneixement li anirà bé sempre i quan li interessi al receptor i no pas per un interès de l’emissor. Si és així és quan acabes convertint-te en un expert en el teu àmbit i acabes guanyant prestigi. Aquesta és la gran adaptació que ha hagut de fer el màrqueting tradicional al 2021. Ara bé, hi ha un aspecte negatiu: que la població està saturada de tants impactes que rep de forma continuada.

I com s’equilibra, tot plegat?
Cal aportar creativitat i valor per evitar la saturació d’impactes que viu l’actual entorn digital. I hem d’evitar que el receptor hagi de pagar el peatge de la publicitat tradicional. Per tant, cal reduir impactes i enfortir la qualitat cap a l’usuari final. Crec que aquest és el gran repte que té el sector del màrqueting i la publicitat en els propers anys.

Tot i el bagatge, com t’adaptes constantment a un món tan canviant com el digital?
De la millor manera possible. Si fos el número u possiblement em diria Mark Zuckerberg i m’estaria forrant. L’entorn digital i tecnològic evoluciona molt ràpid, apareixen noves oportunitats i nous models de negoci. Qui entengui que hi ha possibilitats d’oferir coses noves és qui anirà al capdavant.

Quin és el full de ruta de Zinkdo de cara als propers anys?
El repte que té Zinkdo és saber créixer bé; és a dir, saber evolucionar d’una manera que ens permeti oferir qualitat als clients sense perdre de la qualitat de vida dels qui en formem part. Per fer-ho, hem d’encertar bé els serveis que acabem oferint als nostres clients i caldrà fer un seguit d’equilibris de tota mena. Estic convençut que sabrem fer-ho.