comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Redacció | Actualitzat el 08 Març 2018 a les 19:46

Un informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya indica que les dones van disposar del 27,3% del temps de paraula en el conjunt dels principals informatius de televisió i ràdio durant el 2017. Aquest percentatge suposa una reducció d'1,4 punts respecte al 28,7% de temps de paraula que reflectien les dades de 2016.

Per mitjans, l'any passat, les dones van tenir un 28,9% del temps de paraula als informatius de TV3 (una reducció de 2,2 punts en comparació al 2016); un 27,7% a TVE Catalunya (–2,1); el 25,3% a 8tv (–0,5); el 25,2% a Catalunya Ràdio (–1,2), i un 25,9% a RAC1, els únics on creix (+1,2).

El nou informe del CAC analitza els Telenotícies migdia i vespre de TV3; L'informatiu migdia de TVE Catalunya; el programa 8 al dia de 8tv; i els informatius Catalunya migdia de Catalunya Ràdio i 14/15 de RAC1. Les dades corresponen als nou primers mesos de 2017.

Representació segons el rol

El CAC també analitza la condició sota la qual s'apareix als mitjans. En tots els casos les dones tenen menys temps de paraula que els homes, i només en el rol d'actors ocasionals (quan s'intervé en una informació de manera circumstancial i a partir d'un punt de vista personal) es tendeix a l'equilibri, amb un 41,1% elles i un 58,9% ells. Amb tot, suposa un retrocés respecte a l'informe corresponent a 2016, quan les dones superaven els homes (54,1% a 45,9%).

A banda del rol d'actors ocasionals, les dones també sobrepassen la mitjana de temps de paraula (el 27,3%) en el món sanitari (36,5%), el món associatiu (36,5%), universitats i ensenyament (32,2%) i associacions i col·lectius professionals (29%). La pitjor presència l'obtenen en l'àmbit de religions i esglésies no catòliques (2,5%), actors esportius (6,7%), organitzacions empresarials (8,8%), associacions de veïns i veïnes (9,6%) i Església catòlica (11%).

Representació per temàtica

L'informe també mostra els àmbits temàtics sobre els quals parlen dones i homes als principals informatius catalans de televisió i ràdio. Com en el cas dels rols, elles també tenen menys temps de paraula en tots i cadascun dels temes. Els únics camps on les dones superen el llindar del 40% i s'acosten a la paritat són educació i ensenyament (48%) i sanitat (45,7%).

Per la seva part, els àmbits temàtics on les dones tenen menys temps de paraula són ciència i tecnologia (17,2%), economia i negocis (20,7%), mitjans de comunicació i telecomunicacions (20,8%), crònica internacional (21,9%) i crònica política (24,5%).

Representació política

El treball del CAC para especial atenció a la presència de dones i homes en l'àmbit polític. En aquest camp elles tenen un 25,4% del temps de paraula i ells el 74,6%, percentatges que representen una lleugera millora en comparació al 2016 (24,8% i 75,2%, respectivament).

Per mitjans, les dones assoleixen el 25,3% del temps de paraula en l'àmbit polític en els informatius de TV3 (1,2 punts més que el 2016); el 25,4% a TVE Catalunya (–2,3); el 23,1% a 8tv (+0,9); el 25,5% a Catalunya Ràdio (–0,8), i el 26,8% a RAC1 (+2,5).

La presència de dones polítiques és més alta en altres formats com són els debats, amb una mitjana del 44,1% (creix 2,5 punts respecte al 2016). En aquest cas, la diferència entre mitjans és més notòria: a TV3 el percentatge és del 43,7% (–3,6); a TVE Catalunya del 40% (+0,5); a 8tv de 25% (+6,8); a Catalunya Ràdio del 46,2% (+6,1), i a RAC1 del 33,3% (+4,3).

Pel que fa a la presència de dones polítiques en el format entrevista, la mitjana es queda en un 28,8% (+1,2). Aquí TV3 assoleix un percentatge del 29,9% (+0,5); TVE Catalunya el 17,5% (–19); 8tv el 26,9% (–1,7); Catalunya Ràdio el 28,6% (+2,8), i RAC1 el 29,2% (+2,6).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

NacióDigital torna a liderar el rànquing de diaris digitals en català

NacióDigital ha recuperat el primer lloc en la classificació de diaris digitals en català [...]

El Parlament tomba una comissió d'investigació sobre l'espionatge a periodistes

El ple del Parlament ha rebutjat la creació d'una comissió d'investigació sobre el presumpte [...]

Enderrock llança una revista digital per al País Valencià

El Grup Enderrock ha posat en marxa una edició de la revista digital musical EDR específica [...]

Duart deixarà la CCMA per tornar a Interior

El president en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Brauli Duart, [...]

La revista d'Ana Rosa Quintana tanca després de 17 anys

La revista AR impulsada per Ana Rosa Quintana s'acomiadarà el 15 de juny amb el seu número [...]

Telefónica integrarà els continguts de Netflix

Les plataformes televisives de Telefónica a Europa i l'Amèrica Llatina incorporaran els [...]

L'APE crea un premi de periodisme econòmic

L'Associació de Periodistes Europeus ha posat en marxa el Premi de Periodisme Econòmic Carlos [...]

El Govern balear crea una borsa de treball per a periodistes

La Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques de les Illes Balears ha [...]

El CAC obre un espai web sobre la tramitació de la legislació europea sobre l'audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert un apartat al seu web que permet seguir la [...]

Es gesta el magazín digital de periodisme en profunditat La Mira

La Mira és nou projecte de periodisme en profunditat que preveu la seva sortida al setembre. [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.