comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Redacció | Actualitzat el 19 Juny 2014 a les 23:14

Un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) indica que el tractament de les informacions sobre la violència masclista ha millorat lleugerament i en línies generals respecte anys precedents. Un dels aspectes positius que constata el CAC és que el temps dedicat a les informacions de sensibilització per lluitar contra la violència masclista s’ha duplicat entre 2007 i 2013. Malgrat tot, encara hi ha tics que es mantenen i, en algun cas, fins i tot augmenten.

El treball ha analitzat les informacions sobre violència de gènere aparegudes en 141 informatius de TV3, TVE Catalunya, 8tv i Barcelona TV entre octubre i desembre de l’any passat.

La informació sobre violència masclista va ocupar 1 hora i 51 minuts en els informatius de les quatre cadenes, el 0,57% del temps de notícies analitzat: 8tv, el 0,81% (24 minuts); TV3, el 0,70% (1 hora i 4 minuts); TVE Catalunya, el 0,51% (12 minuts), i BTV el 0,22% (11 minuts).

Domina la cròncia de successos

L’estructura de la informació sobre el tema està dominada per la crònica de successos (agressions, crònica judicial i casos d’explotació sexual), amb el 57,5% del temps del conjunt de les televisions, mentre que la sensibilització social es queda en el 35,7%.

Per cadenes, les d’abast català dediquen més del 50% del temps de notícia a la crònica de successos: TV3, el 61,4%; TVE Catalunya, el 58,2%, i 8tv, el 58%). En canvi, BTV es queda en un 33%.

Conseqüentment, el temps dedicat a notícies de sensibilització social és major a Barcelona TV, amb el 66,9%, i més baix a la resta: el 42% a 8tv; el 38,3% a TVE Catalunya, i el 37,9% a TV3.

Un dels fets característics del conjunt d’informacions sobre violència masclista és la proporció de temps de paraula que hi assoleixen les dones. De manera inversa al que succeeix en el conjunt de les informacions en els teleinformatius, les dones tenen el 70,8% del temps total de paraula, mentre que els homes es queden en el 29,2%. Per canals, les dones tenen el 100% de la paraula a BTV; el 85% a TVE Catalunya; el 68,4% a TV3, i el 59,2% a 8tv.

Compliment de les recomanacions del CAC

L’informe del Consell també analitza el grau de compliment de les Recomanacions sobre el tractament de la violència masclista als mitjans de comunicació publicat pel CAC el novembre de 2009. Sobre la recomanació de prioritzar l’ús de fonts qualificades o especialitzades per sobre de tercers o de persones que només es relacionen circumstancialment amb els fets, les tres cadenes públiques són els que més ho respecten: BTV atorga el 100% del temps de paraula a fonts qualificades; TV3, el 75,3%, i TVE Catalunya, el 67%. En canvi, 8tv hi dedica el 49%.

Quant a la privadesa de les persones afectades, totes les identifiquen amb major o menor grau mitjançant la imatge i/o la menció de nom i cognom. En concret, el 71,4% de les peces de TVE Catalunya tenen alguna dada personal de les persones afectades; el 65,4% de 8tv; el 56% de TV3, i el 33,3% de BTV. Totes coincideixen a facilitar més dades de l’agressor o presumpte agressor que de les víctimes.

Espectacularització de la informació

Pel que fa als recursos tendents a buscar l’espectacularitat o el dramatisme, estan presents en el 38,5% de les informacions sobre el tema de 8tv; el 34% de TV3, i el 28,6% de TVE Catalunya. En canvi, BTV no en fa ús. Quant al lèxic d’espectacularització, és present en un 30,8% de les peces de 8tv i en un 22% de TV3, però no se’n constata a BTV ni TVE.

L’estudi de 2013 conclou que cap de les televisions analitzades presenta estereotips i tòpics que puguin ser interpretats com a banalització del tractament dels casos de violència, ni inclou adjectivacions que puguin justificar implícitament l’agressió, una constant respecte informes anteriors.

En canvi, les tres cadenes d’àmbit català sí presenten elements en el discurs que, en ocasions, podrien provocar que part de l’audiència els interpretés com de relació entre actes de violència masclista i la situació sociocultural o les circumstàncies personals o socioculturals de les persones afectades: això passa en el 42,9% de les notícies de TVE Catalunya; el 30% de TV3, i el 26,9% de 8tv.

Majoritàriament es tracta de referències a la nacionalitat o l’origen dels agressors; el fet que formin part de famílies en contextos socials o familiars desafavorits, i els problemes psicològics dels agressors.

Informació contextual

TVE Catalunya fa un seguiment de la informació en el 71,4% de les notícies; 8tv, en el 61,5%; TV3, en el 60%, i BTV, en el 58,3%. A més, l’explicitació de les conseqüències negatives de la violència de gènere és present en el 83,3% de les informacions de BTV; el 64,3% de TVE Catalunya; el 61,5% de 8tv, i el 56% de TV3.

Quant a la contextualització de la informació, és més escassa: el 18% a TV3; el 7,7% a 8tv; el 7,1% a TVE Catalunya, i nul·la a BTV. Pel que fa a la difusió de dades estadístiques i d’informes sobre violència masclista, està present al 33,3% de les informacions de BTV; el 23,1% de 8tv; el 22% de TV3, i el 21,4% de TVE Catalunya.

Finalment, respecte als recursos i serves per a dones en situació de violència masclista, se n’informa en el 42,9% de les peces de TVE Catalunya; el 20% de les de TV3, i el 8,3% de BTV. A 8tv, no n’hi apareixen.

Comparativa amb informes anteriors

En termes generals, les dades del 2013 indiquen que les televisions analitzades han rebaixat el to espectacularitzador de les informacions sobre violència masclista respecte als dos informes anteriors (2007 i 2010). L’informe també observa una estabilitat general pel que fa a la identificació de persones afectades i a la presentació de dades personals, així com una disminució de l’exhibició d’imatges de llocs relacionats amb l’acte de violència masclista.

A més, l’ens regulador constata que TV3 i 8tv han reduït els elements en el discurs que es podrien interpretar com de relació entre actes de violència masclista i la situació sociocultural de les víctimes, l’origen dels agressors o les circumstàncies personals. Per la seva part, a BTV han desaparegut, i a TVE Catalunya han augmentat.

A banda, el CAC destaca una evolució “contradictòria” en tots els canals respecte al context informatiu: creixent quant al seguiment de la informació i l’explicitació de les conseqüències negatives dels actes de violència, però en canvi disminueixen les informacions que contextualitzen els fets i la presència d’informes i estadístiques.

A banda, el Consell destaca que TV3 i TVE han incrementat la informació sobre els recursos existents per a dones en situació de violència de gènere respecte als anys precedents, mentre que a BTV han disminuït.

Finalment, pel que fa a la utilització de fonts qualificades, TV3 i BTV n’incrementen la presència, mentre que TVE Catalunya i 8tv la redueixen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La castellanització del sistema comunicatiu valencià

La secular política de minorització que pateix el català al País Valencià des de l'any 1707 [...]

Patrícia Plaja i Marc Homedes guanyen el Premi Blanquerna de comunicació

La cap de comunicació dels Mossos d'Esquadra, Patrícia Plaja, i el cap de comunicació de la [...]

L'Eurocambra estudiarà la 'manipulació' informativa a TVE

La Comissió de Peticions del Parlament Europeu ha admès a tràmit la sol·licitud del Consell [...]

À Punt treu a licitació el doblatge de llargmetratges i minisèries

La Societat Anònima de Mitjans de Comunicació ha posat en marxa una nova tongada de processos [...]

El periodisme gironí lliura els 9ens Premis Carles Rahola

L'Auditori de Girona va acollir aquest dijous al vespre el lliurament de la novena edició [...]

El sector TIC català premia La Vanguardia

La 23a Nit de les Telecomunicacions i la Informàtica celebrada dijous va distingir La [...]

Competència investiga les condicions que Atresmedia i Mediaset imposen als anunciants

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha incoat sengles expedients sancionadors [...]

La Xarxa licita la contractació d'una plataforma de vídeo sota demanda i en directe

La Xarxa Audiovisual Local ha obert el procés de licitació per a la contractació dels serveis [...]

El CAC denuncia 19 continguts d'internet que inciten a la violència masclista

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha denunciat davant el fiscal especial de delictes [...]

Els professionals de TVE documenten 50 nous casos de males pràctiques

Un informe del Consell d'Informatius de TVE corresponent al quart trimestre de 2017 documenta [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

ICUB districte cultural
Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.