comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Redacció | Actualitzat el 19 Juny 2014 a les 23:14

Un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) indica que el tractament de les informacions sobre la violència masclista ha millorat lleugerament i en línies generals respecte anys precedents. Un dels aspectes positius que constata el CAC és que el temps dedicat a les informacions de sensibilització per lluitar contra la violència masclista s’ha duplicat entre 2007 i 2013. Malgrat tot, encara hi ha tics que es mantenen i, en algun cas, fins i tot augmenten.

El treball ha analitzat les informacions sobre violència de gènere aparegudes en 141 informatius de TV3, TVE Catalunya, 8tv i Barcelona TV entre octubre i desembre de l’any passat.

La informació sobre violència masclista va ocupar 1 hora i 51 minuts en els informatius de les quatre cadenes, el 0,57% del temps de notícies analitzat: 8tv, el 0,81% (24 minuts); TV3, el 0,70% (1 hora i 4 minuts); TVE Catalunya, el 0,51% (12 minuts), i BTV el 0,22% (11 minuts).

Domina la cròncia de successos

L’estructura de la informació sobre el tema està dominada per la crònica de successos (agressions, crònica judicial i casos d’explotació sexual), amb el 57,5% del temps del conjunt de les televisions, mentre que la sensibilització social es queda en el 35,7%.

Per cadenes, les d’abast català dediquen més del 50% del temps de notícia a la crònica de successos: TV3, el 61,4%; TVE Catalunya, el 58,2%, i 8tv, el 58%). En canvi, BTV es queda en un 33%.

Conseqüentment, el temps dedicat a notícies de sensibilització social és major a Barcelona TV, amb el 66,9%, i més baix a la resta: el 42% a 8tv; el 38,3% a TVE Catalunya, i el 37,9% a TV3.

Un dels fets característics del conjunt d’informacions sobre violència masclista és la proporció de temps de paraula que hi assoleixen les dones. De manera inversa al que succeeix en el conjunt de les informacions en els teleinformatius, les dones tenen el 70,8% del temps total de paraula, mentre que els homes es queden en el 29,2%. Per canals, les dones tenen el 100% de la paraula a BTV; el 85% a TVE Catalunya; el 68,4% a TV3, i el 59,2% a 8tv.

Compliment de les recomanacions del CAC

L’informe del Consell també analitza el grau de compliment de les Recomanacions sobre el tractament de la violència masclista als mitjans de comunicació publicat pel CAC el novembre de 2009. Sobre la recomanació de prioritzar l’ús de fonts qualificades o especialitzades per sobre de tercers o de persones que només es relacionen circumstancialment amb els fets, les tres cadenes públiques són els que més ho respecten: BTV atorga el 100% del temps de paraula a fonts qualificades; TV3, el 75,3%, i TVE Catalunya, el 67%. En canvi, 8tv hi dedica el 49%.

Quant a la privadesa de les persones afectades, totes les identifiquen amb major o menor grau mitjançant la imatge i/o la menció de nom i cognom. En concret, el 71,4% de les peces de TVE Catalunya tenen alguna dada personal de les persones afectades; el 65,4% de 8tv; el 56% de TV3, i el 33,3% de BTV. Totes coincideixen a facilitar més dades de l’agressor o presumpte agressor que de les víctimes.

Espectacularització de la informació

Pel que fa als recursos tendents a buscar l’espectacularitat o el dramatisme, estan presents en el 38,5% de les informacions sobre el tema de 8tv; el 34% de TV3, i el 28,6% de TVE Catalunya. En canvi, BTV no en fa ús. Quant al lèxic d’espectacularització, és present en un 30,8% de les peces de 8tv i en un 22% de TV3, però no se’n constata a BTV ni TVE.

L’estudi de 2013 conclou que cap de les televisions analitzades presenta estereotips i tòpics que puguin ser interpretats com a banalització del tractament dels casos de violència, ni inclou adjectivacions que puguin justificar implícitament l’agressió, una constant respecte informes anteriors.

En canvi, les tres cadenes d’àmbit català sí presenten elements en el discurs que, en ocasions, podrien provocar que part de l’audiència els interpretés com de relació entre actes de violència masclista i la situació sociocultural o les circumstàncies personals o socioculturals de les persones afectades: això passa en el 42,9% de les notícies de TVE Catalunya; el 30% de TV3, i el 26,9% de 8tv.

Majoritàriament es tracta de referències a la nacionalitat o l’origen dels agressors; el fet que formin part de famílies en contextos socials o familiars desafavorits, i els problemes psicològics dels agressors.

Informació contextual

TVE Catalunya fa un seguiment de la informació en el 71,4% de les notícies; 8tv, en el 61,5%; TV3, en el 60%, i BTV, en el 58,3%. A més, l’explicitació de les conseqüències negatives de la violència de gènere és present en el 83,3% de les informacions de BTV; el 64,3% de TVE Catalunya; el 61,5% de 8tv, i el 56% de TV3.

Quant a la contextualització de la informació, és més escassa: el 18% a TV3; el 7,7% a 8tv; el 7,1% a TVE Catalunya, i nul·la a BTV. Pel que fa a la difusió de dades estadístiques i d’informes sobre violència masclista, està present al 33,3% de les informacions de BTV; el 23,1% de 8tv; el 22% de TV3, i el 21,4% de TVE Catalunya.

Finalment, respecte als recursos i serves per a dones en situació de violència masclista, se n’informa en el 42,9% de les peces de TVE Catalunya; el 20% de les de TV3, i el 8,3% de BTV. A 8tv, no n’hi apareixen.

Comparativa amb informes anteriors

En termes generals, les dades del 2013 indiquen que les televisions analitzades han rebaixat el to espectacularitzador de les informacions sobre violència masclista respecte als dos informes anteriors (2007 i 2010). L’informe també observa una estabilitat general pel que fa a la identificació de persones afectades i a la presentació de dades personals, així com una disminució de l’exhibició d’imatges de llocs relacionats amb l’acte de violència masclista.

A més, l’ens regulador constata que TV3 i 8tv han reduït els elements en el discurs que es podrien interpretar com de relació entre actes de violència masclista i la situació sociocultural de les víctimes, l’origen dels agressors o les circumstàncies personals. Per la seva part, a BTV han desaparegut, i a TVE Catalunya han augmentat.

A banda, el CAC destaca una evolució “contradictòria” en tots els canals respecte al context informatiu: creixent quant al seguiment de la informació i l’explicitació de les conseqüències negatives dels actes de violència, però en canvi disminueixen les informacions que contextualitzen els fets i la presència d’informes i estadístiques.

A banda, el Consell destaca que TV3 i TVE han incrementat la informació sobre els recursos existents per a dones en situació de violència de gènere respecte als anys precedents, mentre que a BTV han disminuït.

Finalment, pel que fa a la utilització de fonts qualificades, TV3 i BTV n’incrementen la presència, mentre que TVE Catalunya i 8tv la redueixen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i Col·legi insten els mitjans a seguir les recomanacions sobre la cobertura d'atemptats

Arran de l'atemptat a Barcelona i Cambrils, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el [...]

Tornem el 31 d’agost

Amb motiu de les vacances d’estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

Educació en comunicació: l'assignatura pendent

"Resulta inconcebible que en la cultura de la imatge i de les narratives audiovisuals [...]

Consens parlamentari per modificar la governança de la CCMA i el CAC

Tots els grups parlamentaris han acordat de manera unànime tornar al consens a l'hora [...]

La difusió dels diaris en paper es redueix un 9,65%

La pèrdua de difusió dels diaris impresos persisteix. El 2016, a Catalunya, les Illes Balears [...]

À Punt cerca continguts audiovisuals d’entreteniment, culturals i divulgatius

La Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, la mercantil encarregada del funcionament d'À [...]

IB3 integra les redaccions d'esports de ràdio i televisió

La direcció d'IB3 ha decidit apostar per la convergència de mitjans i el model [...]

La diversitat en les indústries culturals centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 43 de Quaderns del CAC, que [...]

betevé treu a concurs un programa sobre persones amb discapacitat

betevé ha obert una convocatòria per escollir un projecte audiovisual sobre persones amb [...]

En marxa el 5è concurs de guió de projectes transmèdia

Guionistes Associats de Catalunya i el Mercat Audiovisual de Catalunya han posat en marxa la [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.