Una primera selecció dels projectes es va presentar en el ‘pitching’ que va tenir lloc en el darrer Mercat Audiovisual de Catalunya a Granollers.

La Xarxa Audiovisual Local (XAL) i RTVE Catalunya han impulsat, el 2024, una convocatòria a través de la qual han seleccionat vuit projectes de documentals que coproduiran conjuntament amb un pressupost de 265.000 euros. El pes de la televisió local a Catalunya, l’èxit de la primera edició llançada l’any passat per la XAL i l’ambició per comptar amb documentals cuinats a casa han fet que la iniciativa s’ampliï i es doni entrada a RTVE Catalunya. Aquesta aliança enforteix, sens dubte, una iniciativa que dona més rellevància a les televisions locals catalanes i que confirma l’alta qualitat dels projectes que elaboren, tant les productores catalanes com els mitjans audiovisuals de proximitat.

Amb un 150% més de participació respecte del 2023, en la convocatòria d’enguany s’han batut rècords, un fet que demostra la capacitat de creació a Catalunya i posa les bases per a una iniciativa que aspira a convertir-se en referència per a la producció audiovisual catalana. L’edició de 2024 buscava, per una banda, documentals oberts que tractessin temàtiques de qualsevol tipologia, i de l’altra, històries de proximitat en forma de documentals que trobessin temàtiques històriques o històries locals singulars d’interès general.

Els documentals s’han d’enllestir durant la temporada 2024-2025

En la primera categoria s’han presentat 47 projectes, i en la segona, 17. Una primera selecció dels projectes es va presentar en el pitching que va tenir lloc en el darrer Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) a Granollers. El jurat format per Alícia Gómez, directora de producció de programes de RTVE Catalunya; Joana Vallès, directora de continguts de la XAL, i Gemma Gallén, directora del programa Doc’s de betevé, va decidir-se, finalment, per vuit projectes, quatre de cada categoria. Si seleccionar els projectes que accedien al pitching no va ser gens fàcil a causa de l’alta qualitat de la majoria de propostes, decidir quins haurien de ser coproduïts encara va ser més complicat.

Els vuit documentals hauran d’estar enllestits en el decurs de la temporada 2024-2025. Dels guanyadors de l’any passat, aquesta temporada s’han estrenat Sau, la memòria submergida (recentment guardonat amb el premi FIC-CAT a millor documental), La ciutat del mar, o El xou del rector de Vallfogona, entre d’altres.

“L’aliança dels operadors públics a Catalunya és necessària per crear un marc de col·laboració”

Esteve Crespo, director de RTVE Catalunya.

“És encoratjador comprovar la qualitat i competitivitat de les propostes locals, que demostren un alt nivell de professionalitat i creativitat”

Marc Melillas, conseller delegat de la XAL.

Què suposa treballar junts (la XAL i RTVE) en la coproducció de documentals?
Esteve Crespo (EC): L’experiència anterior ha estat força positiva per als dos i, per tant, hi havia la base per fer un pas més i ampliar la col·laboració en un àmbit tan dinàmic com el dels documentals. Som dos operadors públics i entre els nostres objectius està ser motor de la indústria audiovisual de Catalunya. Crec que l’aliança dels operadors públics a Catalunya és necessària per crear un marc de col·laboració, ja sigui en els documentals o en altres àmbits.
Marc Melillas (MM): La relació de La Xarxa amb RTVE ve de lluny. Amb el pas del temps, la col·laboració en l’àmbit de la producció audiovisual s’ha consolidat gràcies a l’intercanvi de continguts informatius i esportius, la coproducció de documentals, l’accés al fons d’arxiu i, més recentment, amb la formació.

Què pot aportar RTVE a aquesta convocatòria?
EC: Podem ser un dels motors de la indústria audiovisual de Catalunya i de suport als creadors. I per altra banda, teixir aliances i col·laboracions entre les corporacions públiques a Catalunya.
MM: Estem convençuts que la col·laboració del sector públic per impulsar documentals de qualitat és una excel·lent notícia per al sector, com es va destacar en la taula rodona que va organitzar ProDocs en el marc del Festival Internacional de Cinema Documental DocsBarcelona, el passat mes de maig al CCCB.

La convocatòria està dirigida a productores i televisions locals. Quin pes tenen a Catalunya?
EC: El sector sempre ha estat capdavanter i molt dinàmic aquí i al conjunt d’Espanya, tant pel que fa als grans grups audiovisuals públics i privats com per la diversitat de productores més modestes. Hi ha molt de talent i creativitat al darrere. Però també de sacrifici i vocació, com ara a les televisions locals, per ser competitives en el mercat audiovisual i també ser un referent al seu territori.
MM: Les televisions locals tenen un pes significatiu a Catalunya, ja que són fonamentals per reflectir la diversitat cultural i social del territori. Al llarg dels anys, aquestes televisions han impulsat iniciatives documentals molt interessants i amb una gran repercussió en els seus àmbits d’actuació. També cal destacar el compromís de betevé, amb el programa Doc’s, que porta més de 20 anys en antena. És encoratjador comprovar la qualitat i competitivitat de les propostes locals, les quals demostren un alt nivell de professionalitat i creativitat.

 

Article publicat al número d’estiu 2024 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram